Sökning: "makt normalitet"
Visar resultat 16 - 20 av 57 uppsatser innehållade orden makt normalitet.
16. "Vi är varandras arbetsmiljö" : om studiero på högstadiet
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och kommunikationSammanfattning : Den här studien undersöker fenomenet studiero i två sjundeklasser på en högstadieskola i Sverige. Klasserna har observerats under lektionstid vid sex tillfällen och intervjuer har gjorts med sex elever och två pedagoger. LÄS MER
17. En diskursanalys om normaliteten i förskolans handlingsplaner
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Nyckelord: Förskola, handlingsplan, normalitet, barn i behov av särskilt stödAbstractSyfte: Syftet med denna studie var att undersöka hur det relationella och det kategoriska specialpe-dagogiska perspektiven framträdde i förskolans handlingsplaner för barn i behov av särskilt stöd genom de föreställningar om det normala barnet som skrevs fram i dessa planer.Metod:Vi har undersökt handlingsplaner från två olika kommuner. LÄS MER
18. Mellan framtidstro och förtvivlan : om sju ungdomars syn på att leva med diagnos
Magister-uppsats,Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att kasta ljus på ungdomars syn att leva med diagnos, närmare bestämt hur och på vilket sätt diagnosen kan forma individen. Uppsatsen utgår från Michel Foucaults teorier om makt och styrning. LÄS MER
19. Borde jag säga det? : En essä om mötet mellan pedagog och föräldrar i förskolans utvecklingssamtal
M1-uppsats, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : This essay is about my experience of planning and implementing two separate parent-teacher conferences. In these two parent-teacher conferences I am faced with various options which I perceive as difficult to assess. LÄS MER
20. Diagnoser, skolan och experter
Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : AbstractContribution to knowledge in the field of special educationThis study aims to contribute to practitioners being able to view the phenomenon of diagnoses in schools critically. There is also the hope that regardless of whether pupils are diagnosed or not that practitioners and school leaders in will be able to use some of the information in this study to inform their practice. LÄS MER