Sökning: "makt normalitet"
Visar resultat 21 - 25 av 57 uppsatser innehållade orden makt normalitet.
21. Goda relationer, motivation och genusmedvetenhet : En studie om flickor med ADHD och skolcoacher
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)Sammanfattning : Specialpedagogiska frågeställningar handlar bland annat om normalitet och avvikelse, integrering, delaktighet, lärande, makt och inkludering enligt Jakobsson & Nilsson (2011). Det är utifrån de specialpedagogiska frågeställningarna som vi har valt att undersöka hur flickor som fått diagnosen ADHD under senare delen av sin skoltid, eller till och med efter att de slutat skolan, har upplevt sin skolgång. LÄS MER
22. Homo Solitum vs Utmattningsdepression - om diagnosernas makt att definiera den normala människan
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för litteratur, idéhistoria och religionSammanfattning : In this study the definition of normality and whether it has been changed during modern times has been investigated. The basis for the investigation has been the symptoms of the Swedish diagnosis utmattningsdepression (fatigue depression). LÄS MER
23. Normalitet och människosyn. En diskursanalys av hur behovet av särskilt stöd framskrivs i styrdokument från 1842-2011
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Abstract Examensarbete: 15 hpKurs: SPP610 Nivå: Avancerad nivåTermin/år: VT 2016 Handledare: Girma Berhanu Examinator: Eva GannerudKod: VT16-2910-104-SPP610Nyckelord: styrdokument, diskursteori, särskilt stöd, makt, inkludering, normalitet, människosyn Syfte och frågeställningar: Syftet med studien är att belysa hur behovet av särskilt stöd framskrivs i styrdokument från 1842 fram till 2011 samt huruvida det med utgångspunkt i detta kan dras slutsatser utifrån olika specialpedagogiska perspektiv och hur detta kan ställas i relation till hierarki, ordning och människors värde. Syftet preciseras i följande frågeställningar: Hur framskrivs behovet av särskilt stöd i styrdokument från 1842 fram till 2011? Vilka slutsatser kan med utgångspunkt i detta dras utifrån olika specialpedagogiska perspektiv? Hur kan den diskurs som framskrivs ställas i relation till hierarki, ordning och människors värde?Teori och metod: Studien utgår ifrån ett socialkonstruktivistiskt perspektiv och den teoretiska ansatsen bygger på Foucaults diskursteori om makt. LÄS MER
24. (Inte) som andra barn En diskursanalytisk studie om hur ensamkommande barn konstrueras inom socialtjänsten
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Genom ett lagförtydligande som trädde i kraft i juli 2006 har landets kommuner och de kommunala socialtjänsterna fått ett utökat ansvar när det gäller att se till att ensamkommande barn får det stöd de behöver. Detta ansvar börjar med att socialtjänsten utreder och bedömer ensamkommande barns behov. LÄS MER
25. De här barnen : Kontruktionen av fenomenet ADHD - En kritisk diskursanalys
Magister-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : ADHD var ett intresseväckande fenomen i den pedagogiska och specialpedagogiska debatten genom att det som företeelse ökade i den svenska grundskolan. Studiens syfte var att genom en kritisk diskursanalys problematisera samt analysera, om och hur låg- och mellanstadielärare bidrog till konstruktionen av fenomenet ADHD vid en grundskola. LÄS MER