Sökning: "manliga stereotyper"
Visar resultat 21 - 25 av 204 uppsatser innehållade orden manliga stereotyper.
21. Kommunikation eller resultat : En kvalitativ studie om synen på kvinnligt och manligt ledarskap inom verkstadsindustrin
Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälleSammanfattning : I debatten om ökad jämställdhet på arbetsmarknaden diskuteras möjligheten till att nå ledande positioner, endast 32 % av ledande poster i den privata sektorn fylls av en kvinna. Människors uppfattningar och normer skapar tillsammans organisationskulturen vilket har stor påverkan på ett företags utveckling. LÄS MER
22. Razors for all humans? A multimodal social semiotic analysis of advertising stereotypes and gender performances
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikationSammanfattning : This paper aimed to investigate how advertising stereotypes can be challenged or reproduced and how gender is performed, in the context of an allegedly non-stereotypical company. In order to investigate this matter, we conducted a multimodal social semiotic analysis of the Swedish company Estrid, whose razor blades are communicated to all humans. LÄS MER
23. Kvinnor kan! : En kvalitativ studie om kvinnors ledarskap i mansdominerade branscher
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)Sammanfattning : Trots att kvinnors möjligheter och hinder i arbetslivet är ett ämne som uppmärksammatsunder lång tid finns det fortsatt stora utmaningar med jämställdhet i moderna företag. Kvinnor möter ofta stora utmaningar för att avancera till företagsledande roller, bland annat på grund av bristande stöd och underliggande fördomar. LÄS MER
24. Stereotyper på omslag? Wow, innovativt. : En semiotisk analys av genusrepresentationer på tidskriften Cosmopolitan
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur genus representeras i tidningen Cosmopolitan genom att analysera tidningsomslagen i en kvalitativ studie. Vi diskuterar även bakomliggande stereotyper och myter som finns kring män och kvinnor i vårt samhälle, och hur de förmedlas på tidningens omslag. LÄS MER
25. "Looks can be deceiving" : – Rasifiering, genus och makt i tv-serien Rings of Power
Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna uppsats var att undersöka hur den socialt konstruerade maktstrukturen ”ras” representeras inom tv-serien Rings of Power utifrån olika ras- och genusstereotyper samt normer. Därtill undersöks också hur rasifiering och rasifierade skillnader införlivas genom verkets fiktiva arter. LÄS MER