Sökning: "manliga stereotyper"

Visar resultat 21 - 25 av 204 uppsatser innehållade orden manliga stereotyper.

  1. 21. Kommunikation eller resultat : En kvalitativ studie om synen på kvinnligt och manligt ledarskap inom verkstadsindustrin

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Sandra Gustafsson; [2022]
    Nyckelord :Gender; leadership; organizational culture; stereotypes; manufacturing industry; Kön; ledarskap; organisationskultur; stereotyper; verkstadsindustri;

    Sammanfattning : I debatten om ökad jämställdhet på arbetsmarknaden diskuteras möjligheten till att nå ledande positioner, endast 32 % av ledande poster i den privata sektorn fylls av en kvinna. Människors uppfattningar och normer skapar tillsammans organisationskulturen vilket har stor påverkan på ett företags utveckling. LÄS MER

  2. 22. Razors for all humans? A multimodal social semiotic analysis of advertising stereotypes and gender performances

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Olle Tallving; Carl Jonathan Balkow; [2022]
    Nyckelord :gender; stereotypes; advertising; Goffman; beauty products; visual communication; genus; stereotyper; reklam; skönhetsprodukter; visuell kommunikation; Social Sciences;

    Sammanfattning : This paper aimed to investigate how advertising stereotypes can be challenged or reproduced and how gender is performed, in the context of an allegedly non-stereotypical company. In order to investigate this matter, we conducted a multimodal social semiotic analysis of the Swedish company Estrid, whose razor blades are communicated to all humans. LÄS MER

  3. 23. Kvinnor kan! : En kvalitativ studie om kvinnors ledarskap i mansdominerade branscher

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

    Författare :Sarah Fransson; Tova Mårtensson; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Trots att kvinnors möjligheter och hinder i arbetslivet är ett ämne som uppmärksammatsunder lång tid finns det fortsatt stora utmaningar med jämställdhet i moderna företag. Kvinnor möter ofta stora utmaningar för att avancera till företagsledande roller, bland annat på grund av bristande stöd och underliggande fördomar. LÄS MER

  4. 24. Stereotyper på omslag? Wow, innovativt. : En semiotisk analys av genusrepresentationer på tidskriften Cosmopolitan

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Loreta Maloku; Hana Ramadani; [2022]
    Nyckelord :Gender; Representation; Stereotypes; Media; Magazine; Masculine; Feminine; Hegemony; Semiotics; The male gaze; Genus; Representation; Stereotyper; Media; Tidskrift; Maskulinitet; Femininitet; Hegemoni; Semiotik; The male gaze;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur genus representeras i tidningen Cosmopolitan genom att analysera tidningsomslagen i en kvalitativ studie. Vi diskuterar även bakomliggande stereotyper och myter som finns kring män och kvinnor i vårt samhälle, och hur de förmedlas på tidningens omslag. LÄS MER

  5. 25. "Looks can be deceiving" : – Rasifiering, genus och makt i tv-serien Rings of Power

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Tuva Fischer; Zuzanna Lewandowska; [2022]
    Nyckelord :Rings of Power; J.R.R. Tolkien; intersektionalitet; rasifiering; stereotyper; hegemonisk maskulinitet; genus; ras; The Lord of the Rings;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att undersöka hur den socialt konstruerade maktstrukturen ”ras” representeras inom tv-serien Rings of Power utifrån olika ras- och genusstereotyper samt normer. Därtill undersöks också hur rasifiering och rasifierade skillnader införlivas genom verkets fiktiva arter. LÄS MER