Sökning: "mediers trovärdighet"

Visar resultat 6 - 10 av 11 uppsatser innehållade orden mediers trovärdighet.

  1. 6. Nyhetsjournalistik i opinionsbildningens tjänst : En undersökning om medborgarjournalistik i blogginlägg om nyheter – med utgångspunkt i aktuella nyhetshändelser om Håkan Juholt och vårdbolaget Carema

    Kandidat-uppsats, Institutionen för kommunikation, medier och it

    Författare :Kevin Carlsson; [2011]
    Nyckelord :blogg; journalistik; medborgarjournalistik; nya medier; research; webb;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka i vilken utsträckning bloggare som skriver om nyheter ägnar sig åt arbete som kan leda till att journalistrollen hotas. Vidare undersöks vem som är avsändare till bloggar, då detta är avgörande för vilken trovärdighet som kan tillskrivas bloggosfären. LÄS MER

  2. 7. Sociala medier - En viktig nyhetskälla : En kvalitativ studie om svenska journalisters förhållningssätt till sociala mediers rapportering om revolutionen i Egypten

    Magister-uppsats, Institutionen för kommunikation, medier och it

    Författare :Heba Faraj; [2011]
    Nyckelord :Sociala medier; journalistik; Egypten; revolutionen; Nätjournalistik; Trovärdighet;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen undersöker de svenska journalisternas förhållningssätt till sociala mediers rapportering om revolutionen i Egypten. Fokus i denna undersökning ligger i journalisternas källkritik, användning och beroende av sociala medierna som Twitter, Facebook, blogg med flera i sitt journalistiska arbete. LÄS MER

  3. 8. Like or dislike - Vad trycker du? Sociala mediers roll i den imageskapande processen för en plats

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Cajsa Wetterö; Lena Hjort; Tina Petersson; [2011]
    Nyckelord :imageskapande agenter; imageskapande processen; platsmarknadsföring; relationsmarknadsföring; word of mouth; sociala medier; Social Sciences;

    Sammanfattning : Sociala medier har fått en allt större del i platsmarknadsföringen och tidigare forskning har i stor utsträckning fokuserat på ett producentperspektiv varför uppsatsen ämnar undersöka området ur ett mottagarperspektiv. Syftet är att undersöka hur information på sociala medier påverkar den imageskapande processen för en plats och genom detta utreda hur tidigare teorier förändras. LÄS MER

  4. 9. Marknadsföring i maktens korridorer : En studie om sociala mediers funktion i riksdagsvalet 2010

    Magister-uppsats, Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Johan Carlo; Caroline Dickson; [2010]
    Nyckelord :Social media; brand; trust; reliability; dialogue; Sociala medier; varumärke; förtroende; trovärdighet; dialog;

    Sammanfattning : The current election is causing a debate in the Swedish media. The parties are trying to convince voters by spreading interesting and informative messages through different kind of media. Social media has emerged as a new way of reaching voters. LÄS MER

  5. 10. På dagsagendan: Bloggar och Facebook : - En kvalitativ undersökning om två företags användning av sociala medier

    Kandidat-uppsats, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Yasmin Tilles; [2010]
    Nyckelord :medie- och kommunikationsvetenskap; sociala medier; företag; transparens; trovärdighet; kommunikation; strategier; SonyEricsson; Fritidsresor; bloggar; Facebook;

    Sammanfattning : Uppsatsen avser att undersöka hur företag använder sig av sociala medier. Syftet är att undersöka dels hur användningen utav sociala medier går till rent organisatoriskt på de två valda företagen SonyEricsson (som driver en produktlanseringsblogg) samt Fritidsresor (som har en sida på Facebook) och dels att analysera hur kommunikationen genom de sociala medierna ser ut. LÄS MER