Sökning: "multimodality in preschool education"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden multimodality in preschool education.

  1. 1. Förskollärarens design för barns lärande i naturvetenskap inom tema ljus

    M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Susanna Teppola; Nina Edsvik; [2020]
    Nyckelord :Early Childhood Education; Multimodality; Pedagogical Content Knowledge; Science education; Science learning; Science teaching; Social semiotics.; Multimodalitet; Naturvetenskap; Pedagogisk ämneskunskap; Socialsemiotik; Tidig barndoms utbildning; Undervisning.;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka vilka didaktiska utgångspunkter som kommer till uttryck i samband med förskollärares analys av dokumentation som genomförs i relation till genomförande av ett temaarbete som behandlar ljus. Den teoretiska grunden utgörs av multimodal och designorienterad teori. LÄS MER

  2. 2. Senja utforskar vattnets kretslopp : Ett didaktiskt lärandematerial

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Anna Dunder; Sandra Söderlund; [2019]
    Nyckelord :The competent child; sustainable development; multimodality in preschool education; the cycle of water; Det kompetenta barnet; hållbar utveckling; multimodalitet i förskolans undervisning; vattnets kretslopp;

    Sammanfattning : Syftet med produktarbetet var att skapa ett didaktiskt lärandematerial bestående av en bilderbok med tillhörande lärarhandledning med inriktning på vattnets kretslopp, för en hållbar utveckling. Det didaktiska lärandematerialet utformades för att stödja och inspirera förskolepersonalen i sin dagliga undervisning tillsammans med barnen i förskolan. LÄS MER

  3. 3. Tolkning, tycke och andra förutsättningar : Om olika textmedier i litteraturundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Daniel Moberg; [2013]
    Nyckelord :teaching of literature; the subject of Swedish; text selection; expanded text concept; multimodality; compulsory school years 7-9; syllabus; litteraturundervisning; svenskämnet; textval; det vidgade textbegreppet; multimodalitet; grundskolan år 7-9; kursplan;

    Sammanfattning : Enligt Skolverkets kommentarmaterial till kursplanen i svenska i Lgr 11, är betydelsen av det så kallade “vidgade textbegreppet” fortfarande viktigt i svenskundervisningen, trots att begreppet i sig inte används längre. Betyder det att olika slags medier är vanligt förekommande i svenskundervisningen, och särskilt i litteraturundervisningen? Den här uppsatsen behandlar omständigheterna kring de textmedier som man väljer i litteraturundervisningen och ämnar besvara följande frågor: ● Vilka begrepp och uttryck nämns i kursplanen i svenska i Lgr 11 och hur används de? ● Vilken betydelse lägger en svensklärare i dessa begrepp och uttryck och hur används de generellt? En analys av kursplanen i svenska, fokuserad på begreppsanvändning i anknytning till litteraturundervisning, lägger grunden som sedan byggs vidare på med en undersökning av en yrkesverksam svensklärare och hennes elever, samt en utforskning av hur utvalda begrepp används utanför skolans värld. LÄS MER

  4. 4. Skriftspråksutveckling i förskoleklassen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Jasmine Eriksson Sjödin; [2012]
    Nyckelord :Literacy; Preschool Class; Multimodality; Socio-cultural environment; Professional identity; Learning approach;

    Sammanfattning : The aim of this essay was to investigate how teachers in the preschool class work with literacy. How do they justify the methods used to develop children's literacy abilities? I also wanted to know to what extent teachers enable multimodal approaches within written language practices. LÄS MER

  5. 5. Medielek och digital kompetens i en förskolekontext : Design för meningsskapande

    Master-uppsats, Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Karin Forsling; [2011]
    Nyckelord :Didactic design; digital competence; digital divides; literacy; media play; affordances; settings; tools; preschool; ICT; multimodality; social semiotics; meaningmaking.; Didaktisk design; digital kompetens; digital divides; medielek; IKT; iscensättning; affordances; tools; förskola; litteracitet; multimodalitet; socialsemiotik; meningsskapande.;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to make a contribution to the field of design oriented theory, regarding young children and their way to digital competence. My research question is: How can a preschool with a certain pedagogical ICT-design give the children affordances for media play and for developing a digital competence? The European Parliament points out digital literacy as one of the Key Competences for life long learning. LÄS MER