Sökning: "neurovetenskap och lärande"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden neurovetenskap och lärande.

  1. 1. LÄTTARE FÖR EN LÄTTARE FÖR ALLA

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Erica Johansson; lisa Edvardsson; [2022-05-25]
    Nyckelord :Arbetsterapi; Skola; Delaktighet; Hälsa; Skolbaserade insatser;

    Sammanfattning : Bakgrund Hälsa är något som individen skapar, kan påverka och som förändras beroende på kontexten. För att uppnå hälsa behöver samhället skapa delaktighet. Delaktighet innefattar att bestämma över sig själv, delta i aktiviteter och känna tillhörighet till fysiska och sociala miljöer. LÄS MER

  2. 2. Användningen av simulerade lärmiljöer inom logopedutbildningar i Sverige och dess påverkan på studenters lärande

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Daniella Nissan; Ida Persson; [2021-08-10]
    Nyckelord :Simulerade lärmiljöer; Lärande; Logopedutbildning; Pedagogiska perspektiv; Fenomenografi; Simulated learning environments; Learning; Speech-language pathology education; Pedagogical perspective; Phenomenography;

    Sammanfattning : Simulerade lärmiljöer används inom vårdutbildningar internationellt och har visat en positiv effekt på lärandet. Det finns en bristande kunskap inom området i Sverige vilket motiverar denna studie. LÄS MER

  3. 3. Frigör den outnyttjade potentialen! – en kvalitativ studie om möjligheterna att etablera ett kollaborativt forskningsfält mellan neurovetenskap, psykologi och pedagogik

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Anders Lidvall; Henrik von Mentzer; [2021-07-06]
    Nyckelord :Pedagogisk neurovetenskap; educational neuroscience; tvärvetenskapligt samarbete; lärande; undervisning; kognitionsvetenskap; forskningsfält; pedagogik; psykologi; neurovetenskap.;

    Sammanfattning : According to Swedish school authorities and the Education Act all education should be based on science and proven experience (Skolverket, 2020). Scientific based means that knowledge from scientific studies should be a starting point when schools plan, conduct and evaluate their operations. LÄS MER

  4. 4. Audionomens perspektiv på par-handledning

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Birgitta Wallström-Berg; [2021-01-05]
    Nyckelord :Peer-learning; supervisor; clinical education; Par-handledning; handledare; verksamhetsförlagd utbildning;

    Sammanfattning : Bakgrund: Att handleda studenter har de senaste åren fått ett ökat fokus med anledning av par-handledningsmodellens införande. Som pedagogisk modell utgör par-handledning en värdefull möjlighet att utveckla studentens lärande och självständighet som förberedelse inför ett livslångt lärande. LÄS MER

  5. 5. Räkna med stress

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Ann Jennervik; [2021]
    Nyckelord :adolescents; high-performers; mathematic learning and education; stress; tonåringar; högpresterande; matematik; didaktik; stress;

    Sammanfattning : Adolescent subjective health and mental problems have become a public health concern, not only in Sweden but worldwide. When stress becomes a part of everyday life you tend to ignore it and disregard the fact that chronic stress is a severe disease. LÄS MER