Sökning: "omsorg lärande förskola"

Visar resultat 16 - 20 av 135 uppsatser innehållade orden omsorg lärande förskola.

  1. 16. Hur omsorg kan leda till makt i barns matsituationer : En kvalitativ studie om hur omsorg visar sig i relationer mellan förskollärare och barn vid matsituationer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Louise Forsberg; Samanta Bancic Håkansson; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna studie har som syfte att bidra med kunskap om hur omsorg visar sig i relationer mellan vuxna och barn vid matsituationer i förskolan. Studien placeras därmed i en stark förankring i forskning disciplinen med betoning på omsorg i barns utveckling och lärande. Tre forskningsfrågor används för att konkretisera studiens syfte. LÄS MER

  2. 17. Anknytning och dess betydelse för barns utveckling och lärande i förskolan : För de äldre åldrarna, 3–6 år. En kvalitativ intervjustudie med fem förskollärare om anknytning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Louise Blomqvist; Emma Gustafsson; [2022]
    Nyckelord :Anknytning; relationer; förskollärare; förskola; trygghet; omsorg;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att bidra med fördjupad förståelse om hur pedagoger på olika sätt förstår och tolkar anknytningen och dess betydelse för de äldre barnen på förskolan, detta då anknytning och trygghet hänger ihop med barnets vidare utveckling och lärande. För att uppnå syftet har vi genomfört kvalitativa intervjuer med fem förskollärare för att undersöka deras uppfattning kring betydelsen av barns anknytning i samband med utveckling och lärande. LÄS MER

  3. 18. Jag har ju lärt mig de här orden han säger ’khalas’ och ’maj’ och ’halib : En kvalitativ studie om förskollärares erfarenheter av arbetet med nyanlända barns språkutveckling.

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Safa Noori; [2022]
    Nyckelord :Interkulturell förskola; Mångkulturella barn; Flerspråkighet; språkutveckling; Nyanlända barn;

    Sammanfattning : I denna studie undersöker jag hur förskollärare, som arbetar i både privata och kommunala förskolor i en mellanstor stad i Sverige, beskriver och resonerar kring sitt arbetssätt med nyanlända och flerspråkiga barns språkutveckling. Syftet är att bidra med kunskap om språkutvecklande arbetssätt med nyanlända barn i förskolan. LÄS MER

  4. 19. Trygghet är ju det viktigaste, alltså a och o : En kvalitativ studie om hur förskollärare resonerar om och arbetar med trygghet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Alicia Hemmingsson; Sebastian Jogestål; [2022]
    Nyckelord :Preschool; connection; security; preschool teachers; care and children; Trygghet; barn; förskola; Anknytning; förskollärare; omsorg och barn;

    Sammanfattning : ​​Syftet med studien var att undersöka hur förskollärare resonerar kring barns trygghet samt hur de arbetar med att främja trygghet i förskolan. Tidigare forskning har bland annat visat att barns trygghet i förskolan är betydelsefullt för att barnen ska kunna utvecklas vidare. LÄS MER

  5. 20. Omsorg och lärande, två sidor av samma mynt: : Förskollärares resonemang kring Edu-care.

    M1-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Elin Eliasson; Maria Lund; [2022]
    Nyckelord :Care; learning; Edu-care; preschool teachers; preschool; Omsorg; lärande; Edu-care; förskollärare; förskola;

    Sammanfattning : Sammanfattning Den här studien är en kvalitativ studie med ett sociokulturellt perspektiv där vi inriktat oss på omsorg, undervisning och lärande och hur dessa begrepp tolkas och upplevs av förskollärare när det handlar om att se omsorgen som en grund för ett lärande. Vi har även undersökt förskollärarnas resonemang kring begreppet Edu-care och hur de uppfattar detta i förskolan. LÄS MER