Sökning: "pedagogiska lekar i förskolan"

Visar resultat 21 - 25 av 44 uppsatser innehållade orden pedagogiska lekar i förskolan.

  1. 21. Om pedagogers deltagande i barns lek : Pedagogers tankar kring sitt deltagande i barns lek och deras möjligheter att stimulera leken genom miljön på förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Ida Andersson Bohlin; [2016]
    Nyckelord :Play; preschool; teacher’s participation; socio-cultural perspective; Lek; förskola; pedagogens deltagande; sociokulturellt perspektivet;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att ta reda på hur pedagoger i förskolan ser på sitt deltagande i barns lek. Det finns även ett intresse för att undersöka hur pedagogerna anser sig kunna påverka barnen genom den miljö som finns på förskolan. LÄS MER

  2. 22. Högläsning som redskap vid barns språkutveckling : En studie av språkfrämjande arbete i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Josefine Eklund; [2016]
    Nyckelord :Reading; Preschool; read-aloud; shared reading and print; Högläsning i förskolan; förskollärares arbete; språkutvecklande arbetssätt;

    Sammanfattning : Sammanfattning Undersökningen jag utfört fokuserar på hur några pedagoger använder sig av högläsning som metod för främjandet av barns språkutveckling. Syftet med min studie är att undersöka hur pedagogerna använder högläsningen för att främja barns språkutveckling. LÄS MER

  3. 23. Vad ska vi leka i hemvrån?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Eva-Lena Eklöf; Camilla Andersson; [2016]
    Nyckelord :Förskola; Genusperspektiv; Hemvrå;

    Sammanfattning : AbstractSyftet med denna studie har varit att studera barns lek i förskolans hemvrå ur ett genusperspektiv. Frågeställningar som använts i studien är: Vilken slags lek sker i hemvrån? Hur används de leksaker som förkommer i hemvrån och hur utformas leken i hemvrån? Vi har använt oss av en kvalitativ metod och filmat barnens lek i hemvrån på förskolan. LÄS MER

  4. 24. Pedagogers arbete för att möjliggöra delaktighet för barn i behov av särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Sara Carlsson; [2015]
    Nyckelord :Children in need of special support; participation; resource work; preschool; educators work; Barn i behov av särskilt stöd; delaktighet; resursarbete; förskola; pedagogers arbete;

    Sammanfattning : Mitt syfte är att bidra med kunskap om pedagogers arbete med barns delaktighet i förskolan, med inriktning på barn i behov av särskilt stöd. För att undersöka detta har jag gjort intervjuer med pedagoger i förskolan. LÄS MER

  5. 25. Samma lekvärld - olika språk : En liten studie om icke-verbal kommunikation i lek bland nyanlända barn i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Maria Eriksson; [2015]
    Nyckelord :Free play; Preschool; Non-verbal communication; Newly arrived children; Educational support; Proximal development zone; Fri lek; Förskola; Icke-verbal kommunikation; Nyanlända barn; Pedagogisk närvaro; Proximal utvecklingszon;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka nyanlända barns användande av icke-verbal kommunikation när de leker fritt, samt om det är någon skillnad när en pedagog är närvarande. Det studeras också i vilka karaktäristiska lekar de nyanlända barnen använder sin icke-verbala kommunikation mest. LÄS MER