Sökning: "preschool library"

Visar resultat 6 - 10 av 52 uppsatser innehållade orden preschool library.

  1. 6. ”Tjejer och killar samma lika, fast ändå inte?” : En studie om lärares medvetenhet om och syn på barnlitteratur ur ett normkritiskt köns- och genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Louise Griffin; Mimmi Pinto Guillaume; [2022]
    Nyckelord :norm-critical perspective; gender; norm-breaking; gender stereotype; children s literature; normkritiskt perspektiv; genus; kön; normbrytande; könsstereotypa; barnlitteratur;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att belysa lärares medvetenhet om och syn på val av barnlitteratur till klassrummet för förskoleklass och årskurserna 1–3, med en teoretisk grund i ett normkritiskt köns- och genusperspektiv. Vi analyserar representation av kön i klassrummets barnlitteratur och framställning av kön i två böcker som läraren väljer under intervjutillfället. LÄS MER

  2. 7. Förskolebibliotek eller läshörna? En kvalitativ studie baserad på hur sju kommuner i Region Skåne arbetar med läs- och språkfrämjande verksamhet i förskolan.

    Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för ABM, digitala kulturer samt förlags- och bokmarknadskunskap

    Författare :Amelie Landgren; [2021]
    Nyckelord :preschool library; reading promotion; language promotion; reading and language promotion activities; preschool; public library; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : My thesis is about how to define the concept of the preschool library and in what way it differs from other reading promotion and language development activities in preschool. Furthermore, I investigate how the preschool could work with preschool libraries as a long-term and permanent solution in the reading promotion and language development assignment in preschool. LÄS MER

  3. 8. Värdegrund i barnböcker : en kvalitativ textanalys

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Ida Österlie; [2021]
    Nyckelord :Children s books; gender equality; preschool; values; Barnböcker; förskola; jämställdhet; värdegrund;

    Sammanfattning : Det här är en studie som handlar om barnböckers innehåll. Syftet med studien var att synliggöra olika värdegrundsaspekter som finns i barnböcker i förskolan. Fokus var jämställdhet med ett särskilt fokus på stereotypa könsmönster. LÄS MER

  4. 9. ”Om jag kan få barn att förstå det magiska med boken… då kommer jag göra en jättestor skillnad.” : En studie om hur förskollärare resonerar om sitt arbete med utformningen av en stimulerande läsmiljö.

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Anna Svensson; Ebba Särnblad; [2020]
    Nyckelord :Reading environment; design; book; preschool teacher; stimulating; preschool; library; collaboration; Läsmiljö; utformning; boken; förskollärare; stimulerande; förskola; bibliotek; samarbete;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att belysa hur förskollärare resonerar om och arbetar med utformningen av den stimulerade läsmiljön i förskoleverksamheten. Undersökningen riktar sig mot förskollärare som är verksamma i förskolan och arbetar med barn mellan ett och fem år. Utifrån syftet har tre frågeställningar formulerats. LÄS MER

  5. 10. Förskola och boende för äldre tillsammans : nästa generations samhällsbyggande

    M1-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Michaela Elg; Malin Lundin; [2020]
    Nyckelord :förskola; boende för äldre; äldreboende; generationskoncept; samverkanshus;

    Sammanfattning : I denna rapport har möjligheten av gemensamma lokaler för förskola och boende för äldre undersökts. Sverige har idag stora utmaningar när det kommer till att bemöta behovet av ändamålsenliga bostäder för de äldre. Liknande utmaningar gäller även läromiljöer för barn. LÄS MER