Sökning: "preschool library"

Visar resultat 21 - 25 av 52 uppsatser innehållade orden preschool library.

  1. 21. Vilken bok ska vi välja? : En fokusgrupsstudie om pedagogers val av litteratur till förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Therese Lindell; [2017]
    Nyckelord :Book content; Focus group; Picture book; Thematic work; Bilderboken; Bokinnehåll; Fokusgrupper; Temaarbete.;

    Sammanfattning : The starting point of this study is language and narration. The aim is to examine how educators reason by the choice of literature to work with in preschool. In my study I have examined how educators reason for the selection of books for preschool, which factors in the book affects the choice and the children’s influence. LÄS MER

  2. 22. Bibliotekarien som resurs i den flerspråkiga förskolan : Hur biblotekarien kan fungera som stöd i barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Linnea Edqvist; [2017]
    Nyckelord :Multilingual; multiculturalism; library; language development; narration; Flerspråkighet; mångkultur; bibliotek; språkutveckling; berättande;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att inspirera förskollärare i arbetet med flerspråkiga barn. Att ge en tydligare bild och förståelse för hur biblioteket kan användas som pedagogisk resurs i den flerspråkiga förskoleverksamheten och i främjandet av flerspråkiga barns språkutveckling. LÄS MER

  3. 23. Förskolebibliotek : Hur förskollärare skapar och använder litterära miljöer i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :My Midenius; Kristin Bengtsson; [2017]
    Nyckelord :preschool library; literary environments; frame factors; reading; participation; förskolebibliotek; litterära miljöer; ramfaktorer; läsning; delaktighet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att synliggöra några förskollärares erfarenheter av att skapa och använda litterära miljöer i förskolan för att främja barns intresse för läsning och barnlitteratur. Studien utgår från begreppet förskolebibliotek, samt hur förskolorna arbetar för att skapa miljöer med fokus på läsintresse. LÄS MER

  4. 24. Pedagogisk dokumentation med iPad : Förstudie: Hur ett komplement till webbverktyget Dokufant kan se ut som iPad-applikation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad fysik och elektronik

    Författare :Christina Svensson; [2016]
    Nyckelord :Preschool; Documentation; Evaluation; iPad; Dokufant; Pedagogisk dokumentation; Lärplatta; Verksamhetsutveckling; iPad; Dokufant; Förskola;

    Sammanfattning : I den senaste uppdateringen av läroplanen för förskolan beskrivs en metod som kallas pedagogisk dokumentation. Denna metod förväntas förskollärare använda för att uppnå läroplanens uppsatta mål kring uppföljning, utvärdering och utveckling för förskoleverksamheten. LÄS MER

  5. 25. Bilderbokens väg till förskolan : Om urvalet av litteratur till förskolan från biblioteket

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Emma Bach; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Abstract   This study is carried out within the theme of language and narrative, under the theme picture book and the main focus is on how the selection of books for preschool is done by the books borrowed from the library. The empirical material is based on interviews of preschool teachers and library staff and the study's focus is about how the preschool and library choose children's literature, and cooperation between libraries and preschool. LÄS MER