Sökning: "psykisk ohälsa förskola"
Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden psykisk ohälsa förskola.
1. Psykisk ohälsa inom förskolan Det kommer väl senare i livet? En kvalitativ studie om förskollärares och specialpedagogers uppfattningar och erfarenheter av begreppet psykisk ohälsa samt deras förebyggande arbete i förskolan.
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Utifrån den kvalitativa metoden behandlar studien förskollärares och specialpedagogers olika uppfattningar samt erfarenheter av psykisk ohälsa inom förskoleverksamheten. Fem förskollärare och tre specialpedagoger har intervjuats. LÄS MER
2. Barns psykiska hälsa i förskolan. En kvalitativ studie med fenomenografisk ansats om hur några förskollärare uppfattar sina kunskaper, pedagogiska verktyg och medvetna förhållningssätt i sitt arbete
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Rapporter visar att det skett en ökning av antalet inskrivna barn i förskolans utbildning under de senaste åren, samtidigt som forskning visar på en ökad psykisk ohälsa i samhället, framförallt ångestsyndrom och depression är det som utmärker sig. I rapporten från Skolverket (2019) be skrivs det att det finns ett utvecklingsområde i skolor och förskolor med en tydligare koppling i undervisningen av det hälsofrämjande och förebyggande arbetet. LÄS MER
3. Ramfaktorer som främjar eller hämmar undervisningsprocessen : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares upplevelser av sina förutsättningar att bedriva en pedagogisk verksamhet av god kvalitet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Bakgrund/problem: Det framgår i diskussioner om förskolläraryrket att det finns en obalans mellan förskollärares ökade krav och deras förutsättningar. Detta bidrar till hög arbetsbelastning som leder till ökad sjukfrånvaro och psykisk ohälsa bland förskollärare. LÄS MER
4. “Se de tidiga tecknen!” : en intervjustudie om fyra förskollärares synsätt på, och arbete med, barns psykiska ohälsa i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka förskollärares uppfattning om psykisk hälsa och ohälsa hos barn i förskolan samt få insyn om pedagogernas upplevelse om förebyggande arbete för att främja barns psykiska hälsa. Vidare syftar studien även på att undersöka vilka faktorer som förskollärarna kan uppleva ha inverkan på barns psykiska hälsotillstånd. LÄS MER
5. "Vi leker kung och betjänt" : En innehållsanalys av Kulturrådets Bokgåvor till förskolan ur ett fattigdomsperspektiv
M1-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Studien undersöker hur och i vilken utsträckning och fattigdom skildras i bilderböcker. Urvalet av bilderböcker är från Kulturrådets Bokgåvor till förskolan för åldrarna 0 till 6 år,sammantaget 98 bilderböcker utgivna mellan 2016 och 2019. LÄS MER