Sökning: "rektorns roll"

Visar resultat 1 - 5 av 53 uppsatser innehållade orden rektorns roll.

  1. 1. En intervjustudie om förskollärares uppfattningar om specialpedagogiska insatser för barn med behov av särskilt stöd.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Maria Nascimento; Silvia Fernandez Rey; Veronica Martin; [2024-02-26]
    Nyckelord :Uppfattning; barnsyn; normbrytande funktionalitet; förskollärare; barn med behov av särskilt stöd; intervju;

    Sammanfattning : Förskollärare arbetar dagligen med barn som är i behov av särskilt stöd i förskolan. Vi har gjort en intervjustudie där vi valt att intervjua förskollärare eftersom det är den yrkesgrupp som spenderar mest tid tillsammans med barnen. LÄS MER

  2. 2. "Att få med alla på tåget" : En kvalitativ studie kring hur rektorer i sin ledarroll organiserar och följer upp det systematiska kvalitetsarbetet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Josefine Ekman; Ebba Hagberg; [2024]
    Nyckelord :Systematiskt kvalitetsarbete; rektor; förskola; pedagogisk dokumentation; kvalitet; ledarskap.;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att bidra till en ökad förståelse kring hur rektorer i sin ledarroll organiserar och planlägger, samt följer upp det systematiska kvalitetsarbetet i deras verksamma förskolor. Studien är byggd på en kvalitativ forskningsmetod, där den empiriska insamlade datan består av genomförda intervjuer med rektorer. LÄS MER

  3. 3. Svensklärarens och skolbibliotekariens möjligheter till samverkan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Malin Holgersson; Johan Karlsson-Törndahl; [2024]
    Nyckelord :Skolbibliotek; Skolbibliotekarie; Svensklärare; Samarbete; Läsfrämjande insatser; Grundskolans 7–9;

    Sammanfattning : Syftet med denna systematiska litteraturstudie är att med hjälp av tidigare forskning synliggöra det samarbete som förekommit historiskt mellan svensklärare och skolbibliotekarie. I syftet ingick också att undersöka hur svenskläraren använder skolbibliotekarien som en pedagogisk resurs i områden som rör medie- och informationskunnighet, läsförståelse och vid läsfrämjande insatser. LÄS MER

  4. 4. Specialpedagogen i förskoleutvecklande systematiskt kvalitetsarbete : En analys av rektorers gestaltningar av specialpedagogens roll

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Jenny Florén; Alexandra Harrysson; [2023]
    Nyckelord :Dramaturgiskt perspektiv; förskola; gestaltning; organisationskultur; rektor; specialpedagog; systematiskt kvalitetsarbete;

    Sammanfattning : Denna studie utgår från förskolan vilken saknar tradition när det gäller att ha tillgång till specialpedagog. Frånvaron av professionen i såväl skollag som läroplan får konsekvensen att det blir den omgivande kontexten som påverkar konstruktionen av den specialpedagogiska yrkesrollen i förskolan. LÄS MER

  5. 5. Att arbeta med skolförbättring i en utmanade tid. En kvalitativ studie av rektorers syn på förutsättningarna att leda förbättringsarbete.

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Jörgen Alm; [2022-10-27]
    Nyckelord :skolförbättringsarbete; icke-affirmativa pedagogiska teorin; svårbemästrade problem; skolkultur;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att få svar på hur rektorer resonerar, reflekterar och uppfattar sitt uppdrag och sina förutsättningar för att leda förbättringsarbete. Förväntningar och krav, skolans ledarskap, administration (huvudman) och skolkultur är de faktorer som jag har undersökt för att få en ökad förståelse för rektorns komplexa uppdrag. LÄS MER