Sökning: "religion och förskolan"

Visar resultat 6 - 10 av 35 uppsatser innehållade orden religion och förskolan.

  1. 6. Tror du på Jesus? : En kvalitativ studie om hur förskollärare upplever sig kunna bemöta barns frågor om religion.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Ellinor Pettersson; [2020]
    Nyckelord :Religion; preschool; kindergarten; questions; Religion; förskola; bemöta; frågor;

    Sammanfattning : Den här studiens syfte och genomförande handlar om hur förskollärare upplever sig kunna bemöta barns frågor och funderingar kring religion och tro. Studien har utgått från frågeställningarna: På vilket sätt beskriver förskollärarna sig bemöta barns frågor om religion? Vilka arbetssätt uttrycker sig förskollärare tillämpa för att bemöta barns frågor och funderingar om religioner?  Underökningen har genomförts i ett rektorsområde i centrala Stockholm där fyra förskollärare har intervjuats. LÄS MER

  2. 7. Mångfald på olika villkor : En kritisk diskursanalys av mångfald i förskolors likabehandlingsplaner

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Linnèa Hamade; [2020]
    Nyckelord :Mångfald; likabehandlingsplan; kritisk diskursanalys; normkritik; förskola;

    Sammanfattning : Denna uppsats har kritiskt granskat mångfald och hur det rekontextualiseras i relation till några likabehandlingsplaner för förskolan. Begreppet mångfald har i flera sammanhang relaterats till ett politiskt projekt vilket kan härröras ur andra beteckningar så som kulturell mångfald, kultur, etnicitet, religion, flerspråkighet eller endast mångfald. LÄS MER

  3. 8. Existentiella Möten : Att bemöta barns existentiella frågor och upplevelser på förskolan

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskap

    Författare :Annika Kollberg; [2019]
    Nyckelord :lifequestions; childrens existential questions; responding; fronesis; praxis; scientific discourse; religion; signature spirituality; livsfrågor; barns existentiella frågor; bemötande; fronesis; praxis; naturvetenskaplig diskurs; religion; möten; signature spirituality;

    Sammanfattning : Denna essä utgår ifrån fyra gestaltningar av mitt eget dilemma i relation till bemötande av barns existentiella frågor på förskolan. Detta följs upp med fältstudie på en förskola som undersöker andra pedagogers bemötande. Gestaltningarna och fältstudien ställs mot existensfilosofiska teorier och svensk och engelsk forskning. LÄS MER

  4. 9. Vad motiverar vårdnadshavares val av förskola med religiös profil

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Margreth Engfors; Betty Gradin; [2019]
    Nyckelord :Parents choice; religion; preschool; preunderstanding; life world; phenomenon; phenomenology; child and youth Studies.; Föräldrars val; religion; förskola; förförståelse; livsvärld; fenomen; fenomenologi; förskoledidaktik.;

    Sammanfattning : Syftet är att undersöka 62 stycken vårdnadshavares beskrivning av hur de motiverar val av förskola med religiös profil utifrån ett fenomenologiskt perspektiv. Vår frågeställning är: Hur beskriver vårdnadshavarna sitt val av förskola? Hur beskriver vårdnadshavarna sina upplevelser av en förskola med religiös profil? Tillsammans med fenomenologi och begreppen fenomen, förförståelse och livsvärld så kom vi till resultatet att det var väldigt individbaserat men att det fanns flera sammanhängande teman. LÄS MER

  5. 10. Religionsfrihet i förskolan: Tolkning, påverkan och omsorgsetiska dilemman

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Yolanda Hägg; [2019]
    Nyckelord :religionsfrihet; omsorgsetiska dilemman; natural caring; modelling; dialouge; konfessionell utbildningsinstitution; sekulär utbildningsinstitution; kollektiv religion som råder i hemmet;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur pedagoger kan närma sig begreppet religionsfrihet i förhållande till barn i förskolan. Jag har undersökt i vilka omsorgssammanhang pedagoger väljer att handla efter vårdnadshavares önskemål baserade på religiös trosåskådning, barns önskemål eller de styrdokument verksamheten vilar på. LÄS MER