Sökning: "religion och förskolan"
Visar resultat 16 - 20 av 35 uppsatser innehållade orden religion och förskolan.
16. Interkulturell undervisning i förskolan : Sex förskollärares inställning och arbetssätt
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)Sammanfattning : Förskollärarens inställning och arbetssätt till interkulturell undervisning Sex förskollärares inställning till och arbetssätt med interkulturell undervining. Preschool teacher's attitude and approach to intercultural education Six preschool teachers' attitudes and approaches to intercultural undervining Syftet med studien är att visa vilken inställning förskollärare har till interkulturell undervisning i förskolan och vilka arbetssätt de använder sig av. LÄS MER
17. ”Det bara är så…” Normer i bilderböcker och bokstunder i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Our thesis deals with norms in picturebooks and reading sessions in preschool. Based onour previous experience of practice and work in preschool, we have a perception thatchildren and adults have different awareness concerning picturebooks. LÄS MER
18. Barns religionsfrihet i förskolan : En kvalitativ intervjustudie
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Abstract Many opinions are divided on what religious freedom should protect and the area is unexploredin preschool. Is it the parents, the child or preschool teacher right? The aim of the studywas to investigate Maria klasson Sundin´s concept and theoretical models of religious freedomfor children through three Swedish preschool settings and also how three teachers interpretsand expresses children's freedom of religion. LÄS MER
19. En sekulariserad förskola? En kvalitativ intervjustudie
M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljöSammanfattning : Sverige beskrivs som ett mångkulturellt samhälle. Detta är av betydelse för förskolans uppdrag med att utveckla barnets medvetenhet och förståelse för andra kulturer och religioner. LÄS MER
20. Hej, vilket kön vill du vara? : Hur pedagoger bemöter och förhåller sig till flickor och pojkar i förskolan.
M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)Sammanfattning : Studien behandlar hur begreppet genus uppfattas och uttrycks utifrån pedagogernas synvinkel, pedagogernas sätt att bemöta barnen, hur de formar lokalerna, vilket material som erbjuds och på vilket sätt det påverkar barnen utifrån ett genusperspektiv. Studien uppmärksammar även på vilket sätt pedagogerna arbetar för att uppfylla de önskemål de har för hur de vill att genus uttrycks i verksamheten. LÄS MER