Sökning: "religion och förskolan"

Visar resultat 16 - 20 av 35 uppsatser innehållade orden religion och förskolan.

  1. 16. Interkulturell undervisning i förskolan : Sex förskollärares inställning och arbetssätt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Amra Vrbanjac; Antonija Ladan; [2015]
    Nyckelord :Intercultural; preschool; preschool teacher; setting; diversity; intercultural education; Interkulturell; förskola; förskollärare; inställning; mångfald; interkulturell undervisning;

    Sammanfattning : Förskollärarens inställning och arbetssätt till interkulturell undervisning Sex förskollärares inställning till och arbetssätt med interkulturell undervining.    Preschool teacher's attitude and approach to intercultural education Six preschool teachers' attitudes and approaches to intercultural undervining   Syftet med studien är att visa vilken inställning förskollärare har till  interkulturell undervisning i förskolan och vilka arbetssätt de använder sig av. LÄS MER

  2. 17. ”Det bara är så…” Normer i bilderböcker och bokstunder i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Nasima Aselzai; Johan Sköld; [2015]
    Nyckelord :bilderböcker; dekonstruktion; heteronorm; normer; normkritik; reproduktion; rådande ordning; stereotyp;

    Sammanfattning : Our thesis deals with norms in picturebooks and reading sessions in preschool. Based onour previous experience of practice and work in preschool, we have a perception thatchildren and adults have different awareness concerning picturebooks. LÄS MER

  3. 18. Barns religionsfrihet i förskolan : En kvalitativ intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Robin Brownlee; [2014]
    Nyckelord :Religious freedom; preschool children; teacher; freedom of thought; tradition and life interpretation model;

    Sammanfattning : Abstract Many opinions are divided on what religious freedom should protect and the area is unexploredin preschool. Is it the parents, the child or preschool teacher right? The aim of the studywas to investigate Maria klasson Sundin´s concept and theoretical models of religious freedomfor children through three Swedish preschool settings and also how three teachers interpretsand expresses children's freedom of religion. LÄS MER

  4. 19. En sekulariserad förskola? En kvalitativ intervjustudie

    M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Marie Magnusson; Helena Häll; [2014]
    Nyckelord :Förskola; kultur; religion; mångkultur; sekularisering;

    Sammanfattning : Sverige beskrivs som ett mångkulturellt samhälle. Detta är av betydelse för förskolans uppdrag med att utveckla barnets medvetenhet och förståelse för andra kulturer och religioner. LÄS MER

  5. 20. Hej, vilket kön vill du vara? : Hur pedagoger bemöter och förhåller sig till flickor och pojkar i förskolan.

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Lina Abrahamsson; Rebecca Jeppsson; [2014]
    Nyckelord :Förskola; genus; jämställdhet; miljö; förhållningssätt; kön; pedagog; barn;

    Sammanfattning : Studien behandlar hur begreppet genus uppfattas och uttrycks utifrån pedagogernas synvinkel, pedagogernas sätt att bemöta barnen, hur de formar lokalerna, vilket material som erbjuds och på vilket sätt det påverkar barnen utifrån ett genusperspektiv. Studien uppmärksammar även på vilket sätt pedagogerna arbetar för att uppfylla de önskemål de har för hur de vill att genus uttrycks i verksamheten. LÄS MER