Sökning: "religion och förskolan"
Visar resultat 11 - 15 av 35 uppsatser innehållade orden religion och förskolan.
11. Religion och kultur i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Vi har valt att skriva om religion och kultur i förskolan därför att vi är intresserade av begreppens utrymme i förskolan. Under vår utbildning så uppmärksammas dessa ämnen väldigt lite, trots det så finns de formulerade i läroplanen upprepade gånger, vilket vi som förskollärare ska utgå från i vårt arbete. LÄS MER
12. Vad sägs om diskriminering i förskolan? : En diskursanalys av likabehandlingsplaner
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Inledning Varje år sker flera hundra anmälningar om kränkande behandling och diskriminering i förskola och skola. Arbetet med värdegrundsfrågor är ständigt på tapeten i skolans värld men utan större framgång, trots vetskapen om denna ohälsa bland barn och elever i skolan har anmälningarna inte minskat. LÄS MER
13. Traditionsfirande i förskolan : En didaktisk studie om kulturell mångfald
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka förskollärarstudenters uppfattning om och tidigare erfarenheter av att arbeta med olika kulturella och religiösa traditioner i förskolan. Examensarbetet utgår från ett interkulturellt perspektiv och behandlar vilka traditioner som synliggörs i förskolan, hur firandet går till och informanternas uppfattning om tradition som fenomen och resurs för kulturellt lärande. LÄS MER
14. Snart kommer jultomten...! Eller? : En studie om hur förskollärares tankar och reflektioner går kring arbetet med högtider och traditioner i förskolan
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : In this study, we explore six preschool pedagogues’ experiences regarding the celebrations of cultural and religious festivals and traditions, and how this is noted in their respective preschool settings. The purpose of this critical study is to make educators aware of how children’s ethnic and cultural diversity is reflected in the preschool’s attention or lack of attention to different festivals and traditions. LÄS MER
15. "Alla barn ska vara med" : Inkluderingens dilemman i förskolan
M1-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur pedagoger i förskolan talar om inkludering och vilka dilemman som kan uppstå. För att ta reda på detta har vi genomfört fokusgruppsdiskussioner och när vi har analyserat har vi använt oss av diskursanalytisk metod. LÄS MER