Sökning: "religionsdidaktik"
Visar resultat 41 - 45 av 304 uppsatser innehållade ordet religionsdidaktik.
41. Falskt alarm! Inga terrorister! : Muslimska stereotyper i svenska kriminalserier, ungdomars identitetsskapande och undervisning om islam
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälleSammanfattning : The purpose of this thesis is to analyze and discuss negative stereotypes of Muslims and supposed Muslims in fictive images and theorize what impact such images have on Muslims’ concept of the self. The purpose is also to discuss what consequences this can have for the multi-cultural classroom. LÄS MER
42. "Både och, varken eller" : En analys av två förhållningssätt till sekularism för att kritisera skolans sekulära diskurs och vad detta kan ha för didaktiska konsekvenser för religionsundervisningen
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Tros- och livsåskådningsvetenskapSammanfattning : Denna uppsats kritiserar den sekulära diskursen som är dominerande i den svenska religionsundervisningen genom att diskutera olika förhållningssätt till sekularism. Studiens huvudfokus ligger på att diskutera begreppet religionskritik och hur man kan föra ett kritiskt samtal om den sekulära diskursen genom två förhållningssätt till sekularism. LÄS MER
43. Didaktiska metoder inom religionskunskapsundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med examensarbetet är att undersöka huruvida lärare väljer att bedriva religionskunskapsundervisning med hänvisning till att skapa en klassrumsmiljö som främjar tolerans. Syftet är även att synliggöra de utmaningar lärarna ställs inför i religionskunskapsundervisningen samt hur lärarna går tillväga med dessa utmaningar. LÄS MER
44. 42 : En analys av livsmening och meningsskapande i läroböcker för ämnet religionskunskap i gymnasieskolan
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Tros- och livsåskådningsvetenskapSammanfattning : Religionskunskap är ett gymnasiegemensammt ämne som alla elever i den svenska gymnasieskolan läser. Med utgångspunkt i den sekulära samhällsutvecklingen i Sverige har också skolan utvecklats i en sekulär riktning. LÄS MER
45. Läromedelsanalys: Levd religion i läromedel
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Detta är en läromedelsanalys som ämnar att redovisa om och hur levd religion förmedlas i läroböcker som används inom religionskunskapsämnet. Syftet med detta var att undersöka om läroböcker bär ansvaret för elevers uppfattning om att någon förmedling av den levda religionen helt saknas inom ämnet, en uppfattning som även tidigare forskning har upptäckt. LÄS MER