Sökning: "religionsdidaktik"

Visar resultat 36 - 40 av 304 uppsatser innehållade ordet religionsdidaktik.

  1. 36. Elevers uppfattning om religionsundervisningen och dess religiösa påverkan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Ala Mirza; [2021]
    Nyckelord :Identitetsbegreppet; utvecklingspsykologi; styrdokument; religionsdidaktik; högstadiet; religionsundervisning; identitetsskapande;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka om och hur skolans religionsundervisning påverkar elevers tro utifrån elevers perspektiv. Elever från högstadiet i flera klasser intervjuas om deras upplevelser, i den svenska skolan. LÄS MER

  2. 37. Studiebesök och heliga texter i undervisningen : En studie om studiebesök och heliga texter som didaktisk metod i religionskunskap i gymnasieskolan

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Kevin Efverman; [2021]
    Nyckelord :Religious education; Study visits; Hermeneutics; Education; Religion; Sacred texts; Hermeneutik; Studiebesök; Didaktik; Pedagogik; Religion; Heliga texter; Religionskunskap; Pragmatism; Religionsdidaktik;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to provide an overview of the research situation regarding study visits and the use of sacred texts as a didactic method in religious education. With the help of the overview, the methods are combined to investigate whether they can be used in an advantageous way in religious studies teaching at the Swedish upper secondary school. LÄS MER

  3. 38. Att gestalta Bibeln i skolmiljö : Instruktörers erfarenheter av "Bibeläventyret" som koncept och klassrumspraktik med mellanstadieelever

    Magister-uppsats, Enskilda Högskolan Stockholm/Avdelningen för religionsvetenskap och teologi

    Författare :Lars Naeslund; [2021]
    Nyckelord :Religionsdidaktik; Bibeläventyret; bibelundervisning; innehållsanalys; icke-konfessionell undervisning;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 39. En religionsdidaktisk analys : Lärares utmaningar och anpassningar i praktiken

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Maya Noras; Roza Paronyan; [2021]
    Nyckelord :religionsdidaktik; mångreligiöst-klassrum; kommunikationsfrågor; elevperspektiv; ämnesöverskridande; individanpassning; religionskunskap; läroplansförändringar;

    Sammanfattning : Det didaktiska ämnesfältet gör det möjligt att undersöka vilka metoder yrkesverksamma lärare applicerar i undervisningen i religionskunskap 1 för att uppnå de krav som ämnesplanen kräver. Denna kvalitativa och kvantitativa undersökning undersöker vilka utmaningar lärare ställs inför och hur dessa utmaningar kan tacklas i religionsundervisningen samt i mångreligiösa klassrum. LÄS MER

  5. 40. Kontroversiella frågor i religionskunskapsundervisning : En intervjustudie om lärares uppfattningar om kontroversiella frågor, undervisningsmetoder och positioneringar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Karolina Hill; [2021]
    Nyckelord :kontroversiella frågor; undervisningsmetoder; positionering; religionskunskap; religionsdidaktik;

    Sammanfattning : Sveriges utveckling till ett mångkulturellt och mångreligiöst land har de senaste decennierna förändrat vilka frågor vi möter och diskuterar med varandra. Religionskunskap som ämne ska ge elever möjlighet att utveckla en beredskap att förstå och leva i ett samhälle präglat av mångfald. LÄS MER