Sökning: "religionsdidaktik"
Visar resultat 26 - 30 av 304 uppsatser innehållade ordet religionsdidaktik.
26. Från läroplan till individ och vidare ut i världen : En didaktisk analys av elevers perspektiv på religionskunskapens roll och funktion genom linsen av världscentrerat lärande
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/ReligionsvetenskapSammanfattning : Religious education is one of the most debated school subjects in Swedish upper secondary education, primarily from an outside perspective where the secular and scientific norms of modern society often prompt questions about its relevance from politicians, media, and the public alike. This study investigates the relevancy of religious education from a student perspective, based on the aims and goals stated in the curriculum and through the theoretical lens of Gert Biesta’s theory on world-centred education. LÄS MER
27. Främlingsfientlighet i skolan : En kunskapsöversikt kring hur främlingsfientliga uttryck synliggörs och kan förebyggas i skolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Detta arbete är en kunskapsöversikt som har sin utgångspunkt i skolans arbete med främlingsfientlighet. Kunskapen som har sammanställts kan användas på alla skolnivåer. LÄS MER
28. En kvalitativ studie om konflikter och kontroversiella samtal i religionskunskapens klassrum
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)Sammanfattning : Avsikten med vårt arbete har varit att undersöka hur lärare upplever, hanterar och förebygger konflikter och skapar en god undervisning i religionsklassrummet. Vi vill skapa en större förståelse för hur lärare tänker och agerar kring kontroversiella samtal och konflikter i klassrummet. LÄS MER
29. Öppna samtal om livsförståelser : Hur kan sådana motiveras inom ramen för religionsundervisningen
Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudierSammanfattning : In this study I have used action research to analyse my own teaching in religious studies in two classes from upper secondary school. The study is based on seminars where students discuss the meaning of life. LÄS MER
30. Hedersrelaterat våld och förtryck som kontroversiell fråga inom Sex- och Samlevnad i religionskunskap
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)Sammanfattning : I denna kunskapsöversikt undersöks vilka problem religionslärare upplevde med att undervisa om hedersrelaterat våld och förtryck inom sex och samlevnad. I kontrast till dessa upplevda problem ämnade kunskapsöversikten även finna exempel på hur religionslärare kan bemöta dessa upplevda problem. LÄS MER