Sökning: "religionsdidaktik"

Visar resultat 31 - 35 av 304 uppsatser innehållade ordet religionsdidaktik.

  1. 31. Inkludering och undervisning av nyanlända elever i religionsämnet : en intervjustudie utifrån ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Sofie Olsson; [2022]
    Nyckelord :Nyanlända; Religionsdidaktik; Likvärdighet;

    Sammanfattning : De senaste årens stora flyktingvågor har en stor påverkan på skolan och idag har många skolor samt lärare erfarenheter av att ta emot nyanlända elever. Dessa elever kommer från olika länder med olika kulturer, religioner och utbildningssystem. LÄS MER

  2. 32. Gymnasielärares arbete med inkludering i religionsundervisningen : Utmaningar och möjligheter

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Madeleine Bergkvist; Filip Lindgren; [2022]
    Nyckelord :Religionskunskap; religionsdidaktik; inkludering; inkluderande undervisning; delaktighet; lärarperspektiv;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur religionslärare på gymnasieskolan anser att de arbetar med inkludering, samt vilka utmaningar de upplever med detta. Undersökningen har utgått ifrån en kvalitativ metod, för att kunna skapa en djupare och mer nyanserad bild av lärarnas uppfattning. LÄS MER

  3. 33. Inkludering och delaktighet i religionskunskapsundervisningen: Om religionskunskapslärares verktyg och strategier för ökad respekt och förståelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI); Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Johan Wennberth; Hafiz Ahmad; [2022]
    Nyckelord :Inkludering och delaktighet; identitet; intersektionalitet; verktyg; strategier; inclusive education; specialpedagogik; religionskunskapslärare; religionsdidaktik.;

    Sammanfattning : Följande kvalitativa studie undersöker tre lärares upplevelser av inkludering och delaktighet inom ämnet religionskunskap på gymnasieskolan. Resultatet från undersökningen visar ett stickprov på vad några lärare i religionskunskap i Sverige från tre olika skolor, tycker och tänker kring begreppen inkludering och delaktighet och intersektionalitet. LÄS MER

  4. 34. Hur religionskunskapsämnet kan bidra till att motverka främlingsfientlighet i skolan och det större samhället

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Rebecka Lysholm; Josefine Ucar; [2022]
    Nyckelord :exkludering; främlingsfientlighet; fördomar; inkludering; pedagogik; religionsdidaktik; skola; tolerans; undervisning.;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 35. Med all rätt, Oden? : En analys av två fornskandinaviska myters potential i religionskunskapens etikundervisning på gymnasiet

    M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Elin Bolkéus; [2021]
    Nyckelord :Snorris Edda; fornskandinavisk mytologi; nordisk mytologi; etik; moral; etikdidaktik; religionsdidaktik; gymnasiet; idéanalys; idealtypsanalys;

    Sammanfattning : Denna uppsats ämnade att undersöka två fornskandinaviska myters potential som material i religionskunskapens etikundervisning på gymnasiet sett till ämnets syfte att bredda elevens kunskap om och förståelse inför olika etiska förhållningssätt. För att ta reda på detta gjordes en idéanalys av etiken i de valda myterna utifrån olika etiska teorier. LÄS MER