Sökning: "samverkan och utvecklingsekologi"

Visar resultat 6 - 10 av 11 uppsatser innehållade orden samverkan och utvecklingsekologi.

  1. 6. ”Har vi tid för det eller är de för många?” : Barngruppens storlek och betydelse för förskolans pedagogiska verksamhet.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Alexandra Fast; Amanda Oldefors; [2018]
    Nyckelord :barngrupp; barngrupper; förskola; pedagogik; barn; pedagogiskt arbete;

    Sammanfattning : Barngruppernas storlek i förskolan är ett aktuellt och återkommande ämne, många upplever att grupperna är för stora och att de är för lite personal. Skolverket har tagit fram olika rikt-märken för hur storleken på barngruppen bör se ut. Dessa riktmärken är till för att ge barnen trygg och lärorik förskoleverksamhet. LÄS MER

  2. 7. Övergången mellan förskola och förskoleklass : lärares uppfattningarom barns övergång från förskola till förskoleklass

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Bodil Gustafsson; Emelie Johansson; [2017]
    Nyckelord :Förskola; förskoleklass; övergång; samverkan och utvecklingsekologi;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med studien är att undersöka lärares uppfattningar om hur lärare i förskola och förskoleklass samverkar kring barns övergång från förskola till förskoleklass. Frågeställningar • Vilka uppfattningar finns hos lärarna om barnets övergång mellan förskola och förskoleklass? • Hur samverkar lärare i förskola och förskoleklass med varandra vid barnets övergång från förskola till förskoleklass? • Finns det faktorer som inverkar på barnets övergång mellan de olika verksamheterna enligt lärarna? Metod I studien har kvalitativ metod använts. LÄS MER

  3. 8. Att öppna vägar genom kaos : Uppdrag och nätverk kring förskolebarn som upplevt trauma

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Helena Bergman; [2014]
    Nyckelord :human development; human ecology; networks; pre-school; post traumatic stress disorder; PTSD; resilience; social ecology; trauma; förskola; posttraumatiskt stress-syndrom; PTSD; resiliens; samverkan; trauma; utvecklingsekologi;

    Sammanfattning : Följande undersökning behandlar förskolans uppdrag och samverkan kring barn som upplevt trauma. Syftet är att undersöka hur olika professionsföreträdare för yrken närliggande förskolepersonalens (BVC-sjuksköterskor, socionomer, förskolepsykologer & förskolechefer) upplever förskolans roll i arbetet med barn som drabbats av trauma. LÄS MER

  4. 9. Bortom inkludering. Meningsfulla relationer, tydliga roller och engagerande aktiviteter ger möjligheten att skapa en skola för alla.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Hans-Olof Johansson; [2012-06-13]
    Nyckelord :relationer; roller; aktiviteter; utvecklingsekologi; inkludering; en skola för alla; samverkan; samarbete; planering;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att identifiera och beskriva centrala faktorer som har betydelse för att skapa en skola för alla, utifrån ett exempel från en kommun i Mellansverige. 1. Hur skrivs den fram, d.v. LÄS MER

  5. 10. Lärares syn på anmälningsplikten : en kvalitativ studie som belyser lärares tankar kring anmälningsplikten då misstanke finns att ett barn far illa

    Kandidat-uppsats, Avdelningen för socialt arbete och psykologi

    Författare :Isabell Granström; Sofia Högberg; [2011]
    Nyckelord :anmälningsplikten; barn som far illa; lärare; socialtjänsten; rollteori; utvecklingsekologi;

    Sammanfattning : Titel: Lärares syn på anmälningsplikten. Valet av ämne till detta examensarbete väcktes bland annat genom samhällsdebatter där det ofta framkom vikten av att uppmärksamma barn som far illa i ett tidigt skede i livet. Examensarbetet fokuserar på anmälningsplikten mellan skola och socialtjänst. LÄS MER