Sökning: "school for learning disabilities"
Visar resultat 16 - 20 av 206 uppsatser innehållade orden school for learning disabilities.
16. ”Utan assistenterna har inte lärarna några vingar” : En intervjustudie om grundsärskolans elevassistenter - om uppdraget, yrkesrollen och arbetet som kommunikativ resurs
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitetSammanfattning : I den här studien läggs fokus på elevassistentens roll och förutsättningar för arbete inom grundsärskolans inriktning ämnesområden och i mötet med elever som har komplexa kommunikationsbehov. Syftet är att belysa hur elevassistenter själva ser på sin yrkesroll och sitt uppdrag. LÄS MER
17. Drama i grundsärskolans undervisning : en intervjustudie
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)Sammanfattning : The aim of this study is to illustrate how drama can be used as a pedagogical tool in compulsory school for pupils with learning disabilities, and the conditions needed for drama to become a meaningful element in teaching. Five qualitative interviews were conducted with teachers with experience of drama in special school teaching. LÄS MER
18. En stöttande undervisning
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och designSammanfattning : Following case study aims to investigate how the organizational, didactic and pedagogical factors affects the visual art education for students with neuropsychiatric disabilities in Swedish high schools. In the case study one visual art teacher describes their experiences of how different aspects of school’s organization as well as their personal strategies for educating students takes effect. LÄS MER
19. Lärares extra anpassningar i Hem- och konsumentkunskap för elever med neuropsykriatisk funktionsnedsättning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskapSammanfattning : Background By law, extra adaptions must be made for students who are at risk of not achieving the knowledge requirements within the framework of regular teaching. Students with neuropsychiatric disabilities may have learning difficulties as well as social and emotional difficulties, which can make it more difficult in groupwork. LÄS MER
20. Ett historieämne för alla? : En studie av hur historielärare förhåller sig till undervisning av gymnasieelever med autism.
Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudierSammanfattning : The overall aim of this study was to examine the difficulties that students diagnosed with autism come up against when studying history at upper secondary school. The combination of upper secondary school history and autism is not something that have been studied and this research aimed to fill up that void. LÄS MER