Sökning: "skoldebatten"

Visar resultat 1 - 5 av 37 uppsatser innehållade ordet skoldebatten.

  1. 1. Sätta pris på elever och andra utmaningar kring elevrekrytering : En kvalitativ studie med fokus på hur gymnasieskolor använder sig av marknadsföring för att rekrytera elever på en konkurrerande skolmarknad samt studie- och yrkesvägledarens roll i detta

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Carolina Andersson; Oscar Lisberg; [2022]
    Nyckelord :Marknadsföring; konkurrens; elevrekrytering; gymnasieskola; studie- och yrkesvägledning;

    Sammanfattning : Det fria skolvalet som lagstadgades för 30 år sedan synas nu i debatten om skolmarknadskonkurrens och är extra aktuell i valåret 2022 vilket har lyft frågan huruvida skolan ska vara vinstdrivande eller inte. Skolorna konkurrerar om det minskande elevantalet vilket gör att marknadsföring blir en arbetsuppgift för hela skolan och därmed spelar studie- och yrkesvägledaren en roll som utbildning- och arbetsmarknadsexpert. LÄS MER

  2. 2. En likvärdig skola speglad i historieämnet : En kvalitativ studie av läroplansreformer åren 1978–2011

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Anna-Cissela Nurkkala; [2022]
    Nyckelord :Likvärdighet; utbildningshistoria; läroplansreformer; historia; historiedidaktik;

    Sammanfattning : Likvärdighet är ett begrepp som ofta florerar i skoldebatten utan att det nödvändigtvis används på samma sätt eller med samma innebörd. Historiskt sett och utifrån tidigare forskning kan en liknande iakttagelse göras då begreppet förefaller byta både form och karaktär i och med läroplansreformer. LÄS MER

  3. 3. "Genuskorrekt - det finns det ingenting som är" : En kvalitativ intervjustudie om hur lågstadielärare arbetar med genus genom högläsning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sophie Lodin; Hanna Öberg; [2022]
    Nyckelord :Genus; lärare; grundskola; skönlitteratur; högläsning; normer; intersektionalitet; intervju;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur lågstadielärare arbetar med genus genom skönlitteraturen de använder som högläsningsbok, detta för att genus är centralt i såväl styrdokumenten som i skoldebatten. Undersökningen gjordes genom en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer, vilka sedermera transkriberades och användes för att göra en tematisk analys. LÄS MER

  4. 4. Nya matematiklärares arbete med inkludering av alla elever

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik

    Författare :Mohamoud Sh Noor Mohamoud; [2021]
    Nyckelord :Inkludering av alla elever; kritisk diskursanalys; matematikdidaktik; sociopolitiskt perspektiv; nya matematiklärare;

    Sammanfattning : Inkludering är ett omstritt begreppet i den svenska skoldebatten. Vissa politiker och debattörer menar att inkludering har gått för långt andra menar att det handlar om missförstånd om vad inkludering är. LÄS MER

  5. 5. ”Så här gjorde vi inte i sexan”. Litteraturundervisning – språkfärdigheter eller livserfarenheter? : En kvalitativ studie om ämneskonceptioner och stadiumövergångar.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Jessica Fast; [2021]
    Nyckelord :Subject conceptions; transmission school levels; literature education; subject views; continuity; Ämneskonception; stadiumövergång; litteraturundervisning; ämnessyn; kontinuitet;

    Sammanfattning : I studien undersöker jag likheter och skillnader i ämnessyner gällande litteraturundervisning på högstadiet och gymnasiet. I studien undersöks hur elever i högstadiet förbereds för gymnasiet och hur gymnasiet arbetar för att möta upp dessa elever. LÄS MER