Sökning: "skolutveckling sverige"

Visar resultat 26 - 30 av 88 uppsatser innehållade orden skolutveckling sverige.

  1. 26. Likvärdighet i motvind : Framgångsfaktorer för utveckling i bortvalda skolor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Maria Bengtsson; Emilia Snell; [2019]
    Nyckelord :Skolsegregation; framgångsfaktorer; organisation; skolutveckling; förväntningar; stöd; delaktighet; likvärdighet;

    Sammanfattning : Syftet med den här fallstudien är att undersöka två segregerade F-9 skolor i en storstadsregion i Sverige som lyckats vända ett nedåtgående resultat till en mer inkluderande och likvärdig undervisning. De frågor som är i fokus för studien är hur skolorna organiseras för att stärka elevernas delaktighet och resultat, vilka faktorer som varit fördelaktiga i förändringsarbetet samt hur det specialpedagogiska arbetet och stödinsatser organiseras. LÄS MER

  2. 27. Uppmärksamma och bekräfta elevers närvaro

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Caroline Almqvist; [2019]
    Nyckelord :elevhälsa; hälsofrämjande arbete; internationell forskning; närvaro; samverkan;

    Sammanfattning : Almqvist, Caroline (2019). Uppmärksamma och bekräfta elever närvaro. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90 hp.I Sverige är det en rättighet att gå i skolan och även en skyldighet eftersom det är skolplikt. LÄS MER

  3. 28. Äger eller suger? : En studie av elevers upplevelser av delaktighet vid användandet av digitala läromedel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Susanne Fahlesson; Agneta Bergelin; [2019]
    Nyckelord :analysis; aspects of participation image; digital educational material; digital educational tools; digitalisation; engagement; equal education; inclusion; participation; participation model; recognition; autonomi.; bildanalys; delaktighet; delaktighetsaspekter; delaktighetsmodellen; digitala läromedel; digitalisering; engagemang; erkännande; inkludering; likvärdig utbildning; tillgänglighet; tillgänglig lärmiljö;

    Sammanfattning : Abstrakt   Detta examensarbete handlar om att genomföra en kvalitativ fallstudie och med hjälp av metoderna bildanalys och gruppintervjuer öka kunskapen om elevers upplevelser av delaktighet vid användandet av digitala läromedel. I studien ingick 18 elever i årskurs 4 i en skola i norra Sverige samt deras tre undervisande lärare. LÄS MER

  4. 29. Verksamhetsintegrerad grundlärarutbildning, ett verktyg för skolutveckling? : Rektorers föreställningar om en utbildning då studenter är anställda och studerar

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Helena Mörk; [2019]
    Nyckelord :school development; school improvement; school leadership; student outcomes; principal; principar leadership; work-integrated education; skolutveckling; skolförbättring; rektor; rektors ledarskap; undervisning; resultat; verksamhetsintegrerad utbildning; arbetsintegrerad utbildning;

    Sammanfattning : Skolor i Sverige ska kontinuerligt arbeta med skolutveckling. Enligt Skolverket är rektor ytterst ansvarig för att leda skolutvecklingsarbetet på respektive skolenhet. LÄS MER

  5. 30. Framgångsfaktorer som bidrar till optimering av det specialpedagogiska arbetets innehåll och utformning : En enkätstudie har besvarats av rektorer, lärare och specialpedagoger

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Cecilia Minamizen; [2018]
    Nyckelord :skolutveckling; ledarskap; lärare; rektorer; specialpedagogisk forskning; specialpedagogens yrkesroll;

    Sammanfattning : Bakgrunden till denna studie har sin start då utbildningen till specialpedagog påbörjades på Högskolan i Kristianstad. Redan under den första terminen blir det specialpedagogiska uppdragets komplexitet tydligt och vilken påverkan interaktionen mellan rektorer, lärare och specialpedagoger har på utformningen och innehållet av det specialpedagogiska uppdraget. LÄS MER