Sökning: "sociala fenomen"

Visar resultat 11 - 15 av 846 uppsatser innehållade orden sociala fenomen.

  1. 11. Så här sjöar och sånt där, eller räknas det som friluftsliv? : En kvalitativ undersökning utifrån elevers perspektiv på friluftsliv

    Master-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Hampus Henricsson; Ludde Minton; [2024]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte Syftet är att undersöka hur elever i årskurs 9 uppfattar friluftslivet som fenomen samtkunskapsämne i skolan. Vidare ämnar studien undersöka vilka faktorer som påverkar dessa uppfattningar och elevers relation till friluftslivet. LÄS MER

  2. 12. Mellan Risk och Trygghet : Riskhantering inom den svenska preppingrörelsen

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Lovis Hallengren; Ebba Löfstedt; [2024]
    Nyckelord :Prepper; preppers; risk; risk management; security; trust; responsibility; Prepper; preppers; prepping; risk; riskhantering; trygghet; tillit; ansvar;

    Sammanfattning : From having been a marginal cultural phenomenon, interest in prepping as a practice has increased in society today. In Sweden, the authorities encourage people to be prepared to be able to survive on their own for at least a week. LÄS MER

  3. 13. Why are you getting ready with me? : hur GRWM bidrar till identitetsskapande & ett mer inkluderande flickskap

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Isabella Hartman; Hanna Rosenqvist; [2024]
    Nyckelord :GRWM; TikTok; inkludering; konsumtion; identitet; symbolisk demokratisering; mainstreamkultur; Social Sciences;

    Sammanfattning : I denna fallstudie kommer det virala sociala mediefenomenet “Get Ready With Me” (GRWM) att utforskas. Genom en kvalitativ innehållsanalys har vi analyserat detta fenomen, för att kunna redogöra för hur Get Ready With Me-videor främjar ett inkluderat flickskap samt formar unga tjejers identiteter. LÄS MER

  4. 14. Kommersiell sharenting - etiskt eller oetiskt? En kvalitativ studie som diskuterar och analyserar etiken bakom fenomenet kommersiell sharenting, då influencers använder sina barn i marknadsföringssyfte på sociala medier

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Katja Gudmand-Höyer; Rebecca Svensson Miram; [2023-11-07]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sociala medier har kommit att bli en central och betydande del av många människors dagliga liv. I takt med digitaliseringen och teknikens utveckling har yrket influencer uppstått. Idag tjänar stora profiler miljoner på att publicera bilder och videos på sociala medier i samarbete med andra varumärken. LÄS MER

  5. 15. Diskursanalys om fritidshemmets syfte.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Filip Berntsson; Tilda Pehrsson; [2023-10-26]
    Nyckelord :Diskurs; diskursanalys; fritidshem; fritidshemmets syfte; vårdnadshavare; elever.;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur vårdnadshavare och elever talar om fritidshemmets syfte år 2021. Datainsamlingen har skett i form av kvalitativa intervjuer med såväl vårdnadshavare som elever från en och samma skola belägen i västra Sverige. Vårdnadshavarna har intervjuats enskilt och eleverna i grupp. LÄS MER