Sökning: "sociokulturellt perspektiv som forskningsansats"

Visar resultat 1 - 5 av 72 uppsatser innehållade orden sociokulturellt perspektiv som forskningsansats.

  1. 1. Generation Z - Lojalitetens fiende?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Caroline Hamilton Henze; Linn Andreasson; Sofia Lind; [2024]
    Nyckelord :Varumärkeslojalitet; Lojalitetsprogram; Generation Z; Engagemang; Trender.; Business and Economics;

    Sammanfattning : Examensarbetets titel: “Generation Z - Lojalitetens fiende?”. En kvalitativ studie om Generation Zs relation till varumärkeslojalitet. Seminariedatum: 2024-01-11 Ämne/Kurs: FEKH29, Företagsekonomi: Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå. LÄS MER

  2. 2. Den fria lekens betydelse för barns språkutveckling : En kvalitativ studie om hur den fria leken i förskolan kan vara främjande för barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Alexandra Bönström; Maria Fjellman; [2024]
    Nyckelord :Fri lek; förskola; förskollärare; lekresponsiv undervisning; lärmiljö och språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare beskriver sitt arbete med att främja barns språkutveckling i relation till fri lek i förskolan, samt hur den fria leken kan vara främjande för barns språkutveckling. I studien används en kalitativ forskningsansats där semistrukturerade intervjuer som datainsamlingsmetod har utförts. LÄS MER

  3. 3. Faktorer som kan påverka lärares SOundervisning och lärares inställning till ett ämnesövergripande arbetssätt i årskurserna F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sandra Smith; Anna Nilsson Kinberg; [2023]
    Nyckelord :Arbetssätt; didaktik; faktorer; förhållningssätt; genomförande; lärande; organisation; planering; samhällsorienterande ämnen; SO-undervisning; ämnesövergripande;

    Sammanfattning : I läroplanen för SO-ämnena för elever i årskurserna F-3 framgår det vilket stoff undervisningen ska innefatta. Vad som inte tydligt framgår är hur läraren ska planera, organisera och genomföra sin undervisning av läroplanens innehåll (Skolverket, 2022). LÄS MER

  4. 4. Lekens betydelse för barns utveckling och lärande i förskolan : En kvalitativ studie av förskollärares arbete med att främja barns språkutveckling genom leken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Amanda Norberg; Elin Deigård Hillborg; [2023]
    Nyckelord :Lek; språk; språkutveckling; förskollärare;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka förskollärares arbete med lek som ett sätt att främja barns utveckling och lärande, och speciellt barns språkliga utveckling, utifrån ett sociokulturellt perspektiv. För att söka svar på studiens syfte utförde vi en kvalitativ forskningsansats baserad på semistrukturerade intervjuer med förskollärare. LÄS MER

  5. 5. Kunskapsutveckling i den anpassade grundskolan : En kvalitativ studie av tio lärares arbete med kunskapsutveckling och samverkan mellan skolformerna för elever med lindrig intellektuell funktionsnedsättning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Linda Jirsjö; Caroline Lindgren Snövall; [2023]
    Nyckelord :Anpassad grundskola; kunskapsutveckling; lindrig IF; samverkan; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Det har skett en ökning av antalet elever i den anpassade grundskolan där elever med lindrig intellektuell funktionsnedsättning (IF) står för den största ökningen. Studiens syfte var att undersöka och ge exempel på hur lärare i den anpassade grundskolan arbetar med kunskapsutveckling för elever med lindrig IF, samt hur samverkan med grundskolan kan se ut gällande dessa elevers möjligheter till deltagande i klassrumsundervisning. LÄS MER