Sökning: "special educational needs teacher"

Visar resultat 1 - 5 av 94 uppsatser innehållade orden special educational needs teacher.

  1. 1. Fritidshemslärarens sociala uppdrag: mellan möjligheter och utmaningar : En kvalitativ studie om fritidshemslärarens roll och förutsättningar för att stötta elever med särskilda behov i sina sociala relationer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Amanda Kimander; Livia Ivarsson; [2023]
    Nyckelord :Sociala relationer; särskilt stöd; särskilda behov; inkludering; fritidshemslärare;

    Sammanfattning : Studien syftar till att synliggöra och förstå fritidshemslärarens roll och förutsättningar för att stötta elever i behov av särskilt stöd i sina sociala relationer. Pedagogiska strategier och metoder samt hinder och utmaningar för detta arbete har undersökts. LÄS MER

  2. 2. Känslors roll i läs- och skrivundervisningen hos elever vid särskilda ungdomshem: En kvalitativ intervjustudie av lärare vid den statliga ungdomsvårdens skolverksamhet

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för utbildningsvetenskap; Lunds universitet/Svenska

    Författare :Johanna Isaksson; [2023]
    Nyckelord :läs- och skrivundervisning; skolverksamheten vid särskilda ungdomshem; känslor; Statens institutionsstyrelse; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att skapa en bättre förståelse för vilken roll känslor har för att bedriva kunskapsutvecklande läs- och skrivundervisning i svenskämnet inom ramen för skolverksamheten på särskilda ungdomshem, vid Statens institutionsstyrelse. Det empiriska materialet i examensarbetet är semistrukturerade kvalitativa intervjuer av fem lärare vid olika särskilda ungdomshem, geografiskt placerade över hela Sverige. LÄS MER

  3. 3. Social Integration of Students with Special Educational Needs (SEN) : – Exploring the teachers’ accounts of how children with SEN are integrated at a mainstream primary school

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för tema

    Författare :Afnan Hallak; Israa Abdelmoniem Elwidaa Osman; [2023]
    Nyckelord :Primary mainstream school; children with SEN; social integration; social participation; communication challenges for children with SEN.;

    Sammanfattning : Abstract  Even though there have been enormous efforts towards the inclusive practices of young children with special educational needs (SEN) globally. Young children with SEN might still have different experiences related to their integration in mainstream environments depending on each school, municipality, country, and country. LÄS MER

  4. 4. Inclusive Education And The Challenges Faced By Children With Special Needs In Cameroon : Perspectives of Social Worker and Teacher

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för socialt arbete och kriminologi

    Författare :Success Enibhibhamum Agbonlenomen; Becky Amos Faith; [2023]
    Nyckelord :Special needs children; inclusive education; Teachers; Mainstream education; and Social Workers.;

    Sammanfattning : The purpose of the study was to find out how special needs children are being included in theeducational settings in Cameroon and the challenges they face and to understand the perspectivesof both Social workers and teachers on an inclusive educational system.The theory used in this study was the ecological system theory. LÄS MER

  5. 5. Regular teacher's perception of inclusive education in the northwest region of Cameron

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Davina Bih; [2022-11-28]
    Nyckelord :Special Needs; Mainstreaming; Inclusive Education; Teachers´ perception;

    Sammanfattning : One of the most serious issues raised by stakeholders in Cameroon's educational sector is the widespread discrimination in the admission of children with special needs into mainstream schools, even though there are original texts and regulations governing them. One of the major challenges in implementing inclusive education is a lack of qualified personnel, as schools of education engaged in teacher training do not provide students with inclusive education skills/courses. LÄS MER