Sökning: "tidigare forskning och teoretiska utgångspunkter barns lärande"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden tidigare forskning och teoretiska utgångspunkter barns lärande.

  1. 1. Sociala medieappar, barn och fritidshem.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Ahmed Ibrahim; Isak Net; [2023-12-07]
    Nyckelord :Sociala medier; digitala medier; praktikgemenskaper; fritidshem;

    Sammanfattning : Vår studie siktar på att öka kunskap och förståelse kring barns erfarenheter i sociala medier och hur deras deltagande i sociala medier är en del av deras vardagsliv och i fritidshemmet samt om det finns skillnader utifrån sociala kategoriseringar som genus och ålder. Studien förlitar sig på en kvantitativ studie i form av webbenkäter där vi fick in 64 svar. LÄS MER

  2. 2. Prata med mig! : Blyga och tysta barns förutsättningar till likvärdighet och delaktighet i språkliga samspel mellan förskollärare och barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Rebecka Williamsson; Marie Rådbring; [2023]
    Nyckelord :blyga och tysta barn; delaktighet; kommunikation; likvärdighet; samspel;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att generera kunskap kring blyga och tysta barns förutsättningar till likvärdighet och delaktighet beträffande språkliga samspel med förskollärare. Studiens teoretiska utgångspunkter är det sociokulturella perspektivet och Reggio Emilia filosofin. LÄS MER

  3. 3. Språk- och identitetsutveckling i förskolan : Förskollärares beskrivningar av sitt arbete med flerspråkiga barn.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Batool Al Banna; Aiya El-Imam; [2023]
    Nyckelord :Preschool; language development; children s identity; multilingualism; the sociocultural; Förskola; språkutveckling; barns identitet; flerspråkighet; sociokulturella perspektivet;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to study the preschool teacher´s descriptions of their work to support multilingual children's language development and the strengthening of their identity in preschool. In order to achieve the aim, the following question has been formulated: What methods and materials do preschool teachers describe that they use to support multilingual children's language and identity in preschool? Previous research shows a lack of knowledge among educators about how they should work to be able to develop children's identity and support children's development in the Swedish language and the children's mother tongues. LÄS MER

  4. 4. Lek i förskolans utomhusmiljö : En studie om förskollärares roll i leken på förskolegården

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Annie Immonen; Moa Fransson; [2022]
    Nyckelord :Förskola; förskolans utomhusmiljö; förskollärare; lek; förskollärarens roll;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att ta reda på hur förskollärare uttrycker sitt arbete med barns lek i förskolans utomhusmiljö. I studien valdes en kvalitativ metod där sex förskollärare intervjuades. Det empiriska materialet har tolkats med hjälp av begrepp inom den sociokulturella teoribildningen. LÄS MER

  5. 5. Stor, liten eller lagom barngruppsstorlek? : En kvalitativ studie om förskollärares tolkningsrepertoarer om olika barngruppsstorlekar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Arbiona Aradini; Jennifer Albertsson; [2022]
    Nyckelord :Barngruppsstorlek; Diskurspsykologi; Förskola; Förskollärare; Socialkonstruktionism och Tolkningsrepertoarer.;

    Sammanfattning : Det har länge debatterats om barngruppsstorlekar i såväl förskolan som i samhället. I förskolan är det förskollärare som ansvarar över att barns utveckling, lärande och omsorg bildar en helhet. LÄS MER