Sökning: "vidgade textbegreppet"

Visar resultat 11 - 15 av 110 uppsatser innehållade orden vidgade textbegreppet.

  1. 11. ATT VÄLJA SKÖNLITTERATUR I SKOLAN : En studie om lärares och elevers val

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Kristin Höög; Pernilla Lundberg; [2021]
    Nyckelord :litteraturundervisning; läsintresse; litterär kanon; grundskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur skönlitteraturen eleverna läser i skolan väljs ut, om det är läraren som väljer eller om det är eleven själv som får välja och hur dessa val påverkar elevernas läsintresse. Vi har också valt att undersöka om det fanns skillnader mellan kön och inställningen till skönlitterär läsning. LÄS MER

  2. 12. Allt ljus på lyrikens livsbildande rader : lyriken som litterärt och didaktiskt innehåll i svenskundervisningen, årskurs F–3 – utifrån ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Linnéa Andersson; Jeanette Bengtsson; [2021]
    Nyckelord :Lyrik; poesi; svenskdidaktik; lärare; litteratur; konstruktion; multimodalitet; språklig och kognitiv utveckling;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att utifrån fyra blivande grundlärare och deras erfarenhet av lyrik studera i vilken utsträckning de väljer att belysa lyriken i förskoleklass och årskurs 1–3. Utifrån ett litteraturdidaktiskt perspektiv på läraren som lyrikläsare och didaktiker med frågorna vad, hur och varför i fokus, har vi genom en kvalitativ metod och semistrukturerade intervjuer med kvantitativa inslag i form av fasta svarsalternativ, erhållit en generell överblick gällande informanternas erfarenhet av lyrik och en djupare förståelse för hur denna på olika sätt kan komma att inverka på vad som blir uppmärksammat i både dikt och klassrum. LÄS MER

  3. 13. Multimodalitet och meningsskapande : användning och kombination av olika resurser i grundskoleelevers sätt att kommunicera

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Elin Kane; Jenny Liljedahl; [2021]
    Nyckelord :Multimodalitet; sociosemiotik; modaliteter; semiotiska resurser; semiotiska modaliteter; meningsskapande; det vidgade textbegreppet; literacy; multiliteracies;

    Sammanfattning : I detta examensarbete har vi valt att studera och sammanfatta delar av forskningen som utgår ifrån en multimodal teoribildning och ett sociosemiotiskt perspektiv. Examensarbetet utgörs av en fallstudie som innefattar textanalyser. LÄS MER

  4. 14. Är det lätt att välja rätt? : En kvalitativ textanalys av två multimodala läroböcker i de naturorienterade ämnena för årskurs 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Lova Nilsson; Caroline Nygren; [2021]
    Nyckelord :Didaktik; Lågstadiet; Läroböcker; Textanalys; Multimodalitet; Naturorienterande ämnen;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att jämföra och analysera två multimodala läroböcker, i de naturorienterande ämnena, för årskurs 1–3. Studien har utförts utifrån frågeställningarna: Hur förmedlas naturvetenskapligt innehåll genom de olika semiotiska modaliteterna i de undersökta läroböckerna? Samspelar de olika semiotiska modaliteterna i de undersökta läroböckerna? Vilka eventuella didaktiska konsekvenser får valet att använda de undersökta läroböckerna i undervisningen?  Metoden som användes var kvalitativ textanalys utifrån språkliga dimensioner och Danielssons och Selanders modell för ämnesdidaktiskt arbete med multimodala texter. LÄS MER

  5. 15. Spelfilm - nytta eller nöje? : – En studie om hur gymnasielärare använder och ser på spelfilm som ett pedagogiskt medel i svenskundervisningen på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Patrik Gauria; [2021]
    Nyckelord :Spelfilm; Pedagogiskt medel; Svenskundervisningen; Det vidgade textbegreppet; Gymnasielärare;

    Sammanfattning : Syftet med det här arbetet är att undersöka vilken inställning fyra gymnasielärare i svenska har till spelfilm. Vidare ämnar arbetet beskriva hur och varför gymnasielärarna använder spelfilm som ett pedagogiskt verktyg i svenskundervisningen. LÄS MER