De yngre barnens språkutveckling i förskolan : Utifrån förskollärares resonemang

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

Sammanfattning: Studiens syfte var att undersöka hur förskollärare resonerar kring sitt arbete med de yngre barnens språkutveckling i förskolan. En kvalitativ studie med semistrukturerade intervjuer genomfördes med sex förskollärare från olika förskolor i två olika kommuner. Intervjuerna spelades in för att sedan transkriberas och analyseras. Resultatet från studien visar att alla intervjuade förskollärare framhåller att språket utvecklas via sociala samspel och att med de yngre barnen är tillgängliggörandet av multimodala kommunikationssätt av största vikt. De belyser att konkret material, högläsning, sång, rim och ramsor används för att utveckla barnens språk. Förskollärarna framhåller att de behöver kunskaper för att medvetet kunna berika barnens språk. Studiens resultat visar att förskollärare främst arbetar med språket i informella sammanhang och att hälften av de intervjuade förskollärarna inte arbetar systematiskt med att reflektera, utvärdera och följa upp undervisningen. Utifrån denna studie så framkommer att förskollärare har varierande tillvägagångssätt när det gäller att arbeta med språk och deras kunskaper om hur de ska främja språkutvecklingen hos de yngre barnen varierar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)