Sökning: "Åldersindelade"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade ordet Åldersindelade.

  1. 1. Social identitet inom fritidsgårdens öppna verksamhet: Åldersblandade och åldersindelade aktiviteter.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för arbetshälsovetenskap och psykologi

    Författare :Ingrid Kjellsdotter; [2023]
    Nyckelord :Fritidsgårdsbesökare; Social identitet; Social identitetsteori. Åldersblandad Åldersindelad verksamhet;

    Sammanfattning : Denna studie unders.kte fritidsledares upplevelser och erfarenheter av .ldersblandad och .ldersindelade fritidsaktiviteter p. LÄS MER

  2. 2. Läsinlärning i åldersblandad undervisning : En kvalitativ undersökning om fyra lärares metoder, erfarenheter och ställningstaganden för läsinlärning i åldersblandade klasser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Jonna Suojanen; [2022]
    Nyckelord :Åldersblandad undervisning; Differentiering; Tidig läsinlärning; Sociokulturella perspektivet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka lärares metoder, erfarenheter och ställningstaganden för tidig läsinlärning i åldersblandad undervisning med sammansatt klass av årskurs ett och två på Åland, samt skolledares bakomliggande motiv för valet av åldersblandad undervisning. Studien utgår från semi-strukturerade intervjuer med fyra lärare som har erfarenhet av åldersblandad undervisning, samt kontakt med skolledare i skolor med åldersblandade klasser. LÄS MER

  3. 3. Normer som syns i olika gruppering av barn i förskolan utifrån ålder

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Mae Gille Teh; Jennifer Nuez Mueno; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : AbstraktUtifrån våra egna verksamhetsförlagda utbildningar i förskoleverksamheter har vi båda lagt märke till att olika förskolor har olika sätt att gruppera barnen. Det verkar dock inte finnas någon uppenbart uttalad anledning för dessa olika former av grupperingar. LÄS MER

  4. 4. Barngruppens sammansättning i förskolan : Förskollärarens tankar om den åldersblandade respektive den åldersindelade barngruppen

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Robin Svensson; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. ”Babblarna” i förskolan, intervjuer med förskollärare om deras arbete med talspråksutveckling bland 1,5–3 åringar

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Pedagogik

    Författare :Nina Nyström; [2017]
    Nyckelord :Förskola; talspråksutveckling; förskollärare; Babblarna; Social Sciences;

    Sammanfattning : Enligt en av tidernas utvecklingspsykolog Vygotskij är talspråket en av de viktigaste tillgångarna vi människor har. Det är så vi kommunicerar och interagera med varandra menar Vygotskij (Bråten, 1998). Vi pratar ofta om språkutveckling, men i denna uppsats kommer jag att fokusera på talspråksutvecklingen. LÄS MER