Sökning: "ämneslärares erfarenhet"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden ämneslärares erfarenhet.

  1. 1. Vad ska vi läsa idag? En kvalitativ studie av litteracitetspraktiker och litteracitetshändelser i studiehandleding på modersmål

    Master-uppsats,

    Författare :Annalena Svensson; [2022-10-25]
    Nyckelord :studiehandledning på modersmål; nyanlända elever; resursmodellen; flerspråkig litteracitet; ämneslärares erfarenhet; ämneslärares erfarenhet;

    Sammanfattning : Uppsatsen behandlar studiehandledning på modersmål och textens betydelse i dessa sammanhang. Syftet är att undersöka vilka litteracitetshändelser och litteracitespratiker som realiseras i den observerade studiehandledningen. LÄS MER

  2. 2. Forskningscirkel som metod för kompetensutveckling - en fallstudie på en högstadieskola

    Master-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Peter Rydhagen; [2018]
    Nyckelord :forskningscirkel; Individuell; kollegial; kompetensutveckling; lärande organisation; skolutveckling;

    Sammanfattning : Detta examensarbete behandlar upplevelserna av forskningscirkeln som kompetens- utvecklingsmetod vid en svensk högstadieskola. Syftet med studien är att skapa en ögonblicksbild av forskningscirkelns uppstartsfas och se om det finns en korrelation mellan skolledningens och lärarnas upplevelse av och syn på användandet av forskningscirkeln som kompetens- och skoltvecklingsmetod. LÄS MER

  3. 3. Att undervisa elever i läs- och skrivsvårigheter i samhällsorienterande ämnen. : En fenomenologisk studie om So-lärares erfarenheter och upplevelser.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Ann-Louise Axelsson; [2012]
    Nyckelord :Fenomenologi; livsvärld; upplevelser; erfarenhet; läs- och skrivsvårigheter; So- lärare.;

    Sammanfattning : Sammanfattning    I examensordningen (SFS 2008:132) gällande speciallärare står det bland annat beskrivet att speciallärare ska vara kvalificerade samtalspartners och rådgivare i frågor som rör språk, - skriv och läsutveckling.    Därför är    syftet med den här studien att undersöka vad högstadielärare i So har för erfarenheter av att i sin undervisning undervisa elever med läs- och skrivsvårigheter och hur de bemästrar de svårigheter de möter i sin strävan att tillgodose dessa elevers behov. LÄS MER