Sökning: "äta nyttigt"

Visar resultat 16 - 18 av 18 uppsatser innehållade orden äta nyttigt.

  1. 16. Healthy life for mentally retarded : a qualitative study from a staff perspective

    Kandidat-uppsats, Sektionen för Hälsa och Samhälle

    Författare :Johanna Sjöbeck; Caroline Nilsson; [2009]
    Nyckelord :Mentally retarded; health; ageing; activities; socioculture; staff; Förståndshandikapp; hälsa; åldrande; aktiviteter; sociokultur; personal;

    Sammanfattning : Bakgrund: Hälsa är ett vitt begrepp som det finns många olika definitioner på. Det finns definitioner på hälsa som menar att hälsa handlar om att må bra och ha god handlingsförmåga samt lyfta fram vikten av att varje individ ska ha möjlighet att göra det som hon värderar som viktigt. LÄS MER

  2. 17. Vad är hälsa för dig?

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Desirée Stanne; Annelie Petersson; [2008]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Vi har använt oss av den kvalitativa forskningsansatsen fenomenografi. Fenomenografin är en teoretisk och metodisk ansats för att komma åt skilda uppfattningar av ett fenomen. Hälsa är det fenomen som vi avser att undersöka. Vi genomförde ostrukturerade intervjuer med öppna frågor, med sju elever i år 7. LÄS MER

  3. 18. Mellanmålsvanor i Sverige : en enkätundersökning om preferenser och vanor kopplade till konsumtion av mellanmål

    L3-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Andreas Westling; [2008]
    Nyckelord :mellanmål;

    Sammanfattning : Denna studie kartlägger vad personer i Sverige konsumerar till mellanmål, vilka preferenser och vanor de har samt undersökt hur olika demografiska attribut påverkar mellanmålskonsumtion, preferenser och beteenden. Huvudfrågorna är: Vad äter svenska mellanmålskonsumenter till mellanmål och hur påverkas vanorna av demografiska attribut? När konsumerar de sina mellanmål? Vilka preferenser kring mellanmål har de? Vilka vanor har de? Hur ser trenderna ut som rör mellanmål? Studien som genomfördes mellan den 16 och 30 juni 2004 bygger på en enkätundersökning över Internet i vilken 343 svenska mellanmålskonsumenter i åldrarna 16-45 tillfrågats. LÄS MER