Avancerad sökning
Hittade 2 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Vilka stöd finns för elever med diagnoserna ADHD och autism för att de ska kunna lyckas i skolan? : En kvalitativ studie ur lärarens perspektiv
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskapSammanfattning : Bakgrunden till denna studie uppkom genom förståelsen för att elever med diagnoserna ADHD och/eller autism har olika förutsättningar att ta till sig undervisning och vilka svårigheter som finns i skolan som elever utan diagnoser inte upplever. Syftet med studien är att belysa de stöd som finns tillgängliga, samt vilka som önskas för att underlätta undervisningen för elever med ADHD och /eller autism utifrån både ett elev- och lärarperspektiv. LÄS MER
2. Konstruktion och psykometrisk prövning av ett situationsbaserat bedömningstest avseende effektiva ledarskapsbeteenden
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Psykologiska institutionenSammanfattning : Ledarskapsbeteenden i form av monitorering och återkoppling har i forskning kunnat påvisa en ökning av medarbetarnas motivation och effektivitet. Det saknas i nuläget lättillgängliga metoder att mäta och studera denna typ av ledarskapsbeteenden. LÄS MER