Sökning: "dance a book"
Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden dance a book.
1. Den dödlige narren : En studie av satir och humor i dödsdansen av Hans Holbein den yngre
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Konstvetenskapliga institutionenSammanfattning : Hans Holbein's Dance of Death has fascinated researchers for centuries, and in the shape of the book Les Simulachres et historiées de la mort, published in 1538, it was going to change the perception of the dance of death theme for a long time ahead. What most researchers point out about Holbein's pictures is its underlying sense of satire or irony – but is typically glossed over as a matter of fact. LÄS MER
2. peripheral dancing : a peripheral essay and a peripheral toolbox
Kandidat-uppsats, Stockholms konstnärliga högskola/Institutionen för dansSammanfattning : This text is the second part of a Bachelor's degree project, dealing with the artistic research and presentation, peripheral dancing, conducted as the first part of the project. The research started from a question: Can one challenge, rethink and explore the peripheries, centres, and orientations of and through one's dancing? The work is perceived through the context of Stockholm University of The Arts, specifically through the lens of the BA in Dance Performance programme. LÄS MER
3. Järna Folkets Hus + "Platsen där allt har ben"
Kandidat-uppsats, KTH/ArkitekturSammanfattning : Projektet presenterar ett förslag till en ny typologi av Folket Hus, som är en kombination av växthus, odlingslotter och ett hus rum för folket. Baserad på uppkomsten och dess betydelse historiskt har Folket Hus varit riktad först och främst till vuxna. LÄS MER
4. Språktillägnan genom dans : Intervjustudie av lärare om metoden Dansa en bok
M1-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktikSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka grundskollärares upplevelser och uppfattningar av språktillägnandemetoden Dansa en bok. Fokus har varit att få höra lärarnas beskrivning av metoden, vilka didaktiska drag som synliggjorts, vad dans som form kan bidra med i lärande av annat ämne och hur lärarna upplever elevers språktillägnan vid användningen av Dansa en bok-metoden. LÄS MER
5. Representationer av spansk kultur i ett svenskt läromedel
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Att lära sig ett nytt språk är mer än att lära sig tala eller behärska grammatiken, att lära sig ett språk är även att möta och förstå kulturen som språket förmedlar. I detta arbete undersöks vilken bild av den spanska kulturen ur ett antropologiskt och estetiskt perspektiv som läroboken ¡Qué bien¡ förmedlar. LÄS MER