Sökning: "Läromedel Modersmålsundervisning"

Visar resultat 21 - 23 av 23 uppsatser innehållade orden Läromedel Modersmålsundervisning.

  1. 21. Integrationen av modersmålsundervisning i en mångkulturell skola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Lorena Salinas Ericsson; [2011]
    Nyckelord :Modersmålsundervisning; de Berikande programmen; tvåvägsprogram; god lärandemiljö för modersmål och sociokulturellt stödjande miljö;

    Sammanfattning : Detta examensarbete har som utgångspunkt en undersökning som behandlar hur modersmålslärarna i Malmö arbetar för att uppnå målen i kursplan för modersmålsämnet, och vilka faktorer som kan påverka modersmålslärarnas undervisning. För att få svar på min frågeställning har jag tillägnat mig litteratur som varit relevant för mitt arbete. LÄS MER

  2. 22. Språkdidaktik och språkutveckling i modersmålsundervisningen. Observationer och intervjuer med några lärare och elever i arabiska och tyska i Göteborgsregionen

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Sausan Assafi; Elisabeth Jolly; [2009]
    Nyckelord :Språkdidaktik; språkutvecklande metoder; modersmål;

    Sammanfattning : SyfteSyftet med arbetet var att undersöka hur modersmålslärare arbetar i relation till styrdokumenten, vilka läromedeloch arbetsmetoder lärarna använder med hänsyn till elevernas språkutveckling.FrågeställningarVilka metoder, arbetssätt och läromedel använder modersmålslärare i sin undervisning?Hur planerar modersmålslärare sin undervisning?Ställer läraren upp mål för sin undervisning och hur sker i så fall detta?Utvärderar modersmålslärare sin undervisning? I så fall hur och med vem?Hur uppfattar eleverna sin modersmålsundervisning?MetodStudien grundas på kognitiva och sociokulturella teorier om lärande och på arbeten om ämnesdidaktiska metoderi modersmålsundervisningen . LÄS MER

  3. 23. Det svenska, danska och norska modersmålet.

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Hanna Karlgren; Camilla Knudsen; [2008]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : SyfteSyftet med denna studie var att analysera och problematisera de likheter och skillnader som finns mellan densvenska, danska och norska grundskolans kursplan i modersmålsämnet. I studien problematiserar vi de likheteroch skillnader som framkom kring vilken kunskap som anses värd att förmedla, samt hur detta legitimeras irespektive lands kursplan i modersmålsämnet. LÄS MER