Sökning: "Läromedel Modersmålsundervisning"

Visar resultat 16 - 20 av 23 uppsatser innehållade orden Läromedel Modersmålsundervisning.

  1. 16. Det kontrastiva perspektivet imodersmålsundervisningen : Modersmålslärares uppfattningar och tillämpningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Marina Reis; [2017]
    Nyckelord :kontrastivt perspektiv; modersmål; svenska; modersmålsundervisning; läromedel;

    Sammanfattning : This study is about contrastive analysis in mother tongue teaching in Sweden. Contrastive analysis between mother tongue and Swedish is part of the Swedish syllabus for the school subject mother tongue and is therefore a pertinent subject to be investigated. LÄS MER

  2. 17. Kurslitteraturutmaningar inom modersmålsundervisning i spanska : En granskning av kurslitteraturanvändning i modersmålsundervisning i spanska i Sverige

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Gabriela González Toledo; [2016]
    Nyckelord :modersmål; kurslitteratur; spanska; läromedel; digitala resurser; läroböcker;

    Sammanfattning : Syftet med det här arbetet var att undersöka användning av kurslitteratur i modersmålsundervisning i spanska i Sverige med utgångspunkt att svara på frågeställningen om det finns specifikt inriktad kurslitteratur för modersmålsundervisningen i spanska. Som en del i detta undersökte uppsatsen också vilka kriterier som ligger bakom valet av läromedel i modersmålsundervisningen samt hur de läromedel som idag används upplevs täcka kraven från läroplanen. LÄS MER

  3. 18. En översikt av modersmålsundervisning i arabiska

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Butheina Almahmoud; [2014]
    Nyckelord :arabiska språket; modersmål; modersmålsundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att ge en överblick av hur en modersmålsundervisning i arabiska bedrivs i nutid. Studien omfattar två undersökningar som ger en bild av det granskade området. LÄS MER

  4. 19. Modersmålsundervisning, läs- och skrivutveckling i Sameskolan : Lärares erfarenheter och arbetsformer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Ann-Kristin Sikku; [2014]
    Nyckelord :literacy development; collaboration; mother tongue education; bilingualism and multilingualism; läs- och skrivutveckling; samverkan; modersmålsundervisning; två- flerspråkighet;

    Sammanfattning : The overall aim of the study was to take part of teachers' experiences and work force mother-tongue education and literacy development in the Sámi School. The study was conducted through interviews with twelve teachers who teach at two Sámi schools. LÄS MER

  5. 20. Lärmiljön i Moderna språk undervisningen - Ett elevperspektiv

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Salahaldean Kadhem; [2013]
    Nyckelord :Moderna språk; Modersmål; Lärmiljö; Tidpunkt; Undervisningstid; Lokal; Läromedel;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att undersöka hur gymnasieelever upplever sin lärmiljö i arabiska som Modernt språk. Med lärmiljön avsågs faktorer såsom arabiskalektionens tidpunkt, undervisningstid per vecka, plats för undervisning, och läromedel. LÄS MER