Sökning: "Läromedel Modersmålsundervisning"

Visar resultat 11 - 15 av 23 uppsatser innehållade orden Läromedel Modersmålsundervisning.

  1. 11. Anledningar som leder till att eleverna slutar studera modersmålet i Göteborg Stad En intervjustudie med tio lärare

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Qassim Yousif AL-IDHAM; [2020-01-07]
    Nyckelord :Modersmålsundervisningen; flerspråkighet; kunskapsutvecklande undervisning; andraspråksinlärning; skolans organisation; familjesamarbete; nyanlända elever; pedagogisk kompetens;

    Sammanfattning : Syftet: De sista åren har lärarna på språkcentrum Göteborg Stad uppmärksammat, att flera elever har slutat studera modersmålet, vilket lärarna tycker är ett riktigt problem för kommunen och hela landet i övrigt. Tvåspråkiga elever är en vinst för landet, genom att få en tvåspråkig generation i det svenska samhället. LÄS MER

  2. 12. Modersmålsundervisning och utmaningar med genrepedagogik och cirkelmodellen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Asmaa Alfajad; [2020]
    Nyckelord :Modersmålsundervisning och utmaningar med genrepedagogik och cirkelmodellen; Modersmålsundervisning och utmaningar med genrepedagogik och cirkelmodellen;

    Sammanfattning : I klassrummet möter modersmålslärarna olika elever med olika nivåer och det kan var en utmaning för modersmålslärare. Studiens syfte är att undersöka vilka strategier modersmålsläraren använder i undervisningen för att lära eleverna att skriva olika typer av texter och vilka utmaningar modersmålsläraren upplever i sitt arbete med genrepedagogik. LÄS MER

  3. 13. Läromedel i modersmål arabiska ur lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Maha Walid Rasheed Madi; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med den studie är att undersöka vilket läromedel lärarna använder för att uppnå de mål som står i Skolverkets läroplan, till exempel utveckling i läs- och skrivförmågan hos eleverna i modersmålsundervisning på arabiska. Jag vill också undersöka hur lärarna upplever tillgängligheten till det skriftliga samt digitala läromedlet. LÄS MER

  4. 14. Svårigheter kring modersmålsundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Nesreen Elayyan; [2020]
    Nyckelord :Modersmål; modersmålsundervisning; svårigheter i modersmålsundervisning och ramfaktorer.;

    Sammanfattning : I arbetet belyser jag svårigheter som elever och läraren stöter på under modersmålsundervisningen samt vilka brister som kan uppstå i utvecklandet av denna undervisning. Jag tar även upp vad som kan förbättras i modersmålsundervisningen. LÄS MER

  5. 15. Modersmålsundervisning lever sitt eget liv : Ramfaktorer som främjar och hämmar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Suzanne Lagroix Kronlund; [2018]
    Nyckelord :konsekvenser; Lgr 11; modersmålslärare; modersmålsundervisning; ramfaktorteori.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utveckla kunskaper om vilka ramfaktorer som påverkar arbetssituationen och undervisningen för modersmålsläraren och vilka konsekvenser som uppstår. I undersökningen genomfördes enskilda intervjuer med sex modersmålslärare som undervisar eller har undervisat upp till årskurs nio. LÄS MER