Avancerad sökning

Hittade 1 uppsats som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Lärares utvärderingspraktiker i matematik - en studie om tre matematiklärares sätt att tillämpa formativ bedömning i utvärderingen av elevernas kunskaper

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Liana Abatsidis; [2015-06-02]
    Nyckelord :formativ bedömning; summativ bedömning; interaktiv feedback; variationsteori; lärandeobjekt; kritiska aspekter;

    Sammanfattning : Syfte Studiens syfte är ta reda på lärarnas utvärderingspraktik när det gäller elevers matematiska kunskaper och förståelse. Är det den formativa eller den summativa bedömningen som tillämpas mest? Vad tycker lärarna om sitt sätt att utvärdera elevernas kunskaper, beror det på vilka elever de utvärderar? Följande forskningsfrågor ska besvaras: • Hur anpassas lärarens sätt att bedöma en elevs kunskap i matematik beroende på elevens förmågor och motivation? • Hur påverkas lärarens undervisning av tidigare genomförda utvärderingen av elevers förståelse i matematik? Teori Den teoretiska ramen för denna studie är variationsteori. LÄS MER