Sökning: "Lokalintegrering"

Hittade 4 uppsatser innehållade ordet Lokalintegrering.

  1. 1. "Det är viljan hos personalen som spelar in hur eller om man vill ha en inkluderande skola" : En intervjustudie om hur lärare upplever inkludering i skolor med lokalintegrerade särskoleklasser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Julia Klang Zettergren; [2012]
    Nyckelord :Lokalintegrering; Inkludering; Specialpedagogiska dilemman; Översättning som organisationsmodell;

    Sammanfattning : Idag återfinns många särskolor och grundskolor i en gemensam skola där skolornas lokaler och omkringliggande miljöer delas. När särskoleklasser finns i den reguljära skolans byggnader kallas det för lokalintegration. LÄS MER

  2. 2. Grundskolelevers attityder till integrering av särskoleelever i ämnet idrott och hälsa

    Kandidat-uppsats, Sektionen för Lärarutbildning

    Författare :Hanna Harrysson; Sofie Larsson; [2009]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Abstract Läsåret 2007/2008 gick 13884 elever i grundsärskolan och av dessa var 2134 integrerade i grundskolan. Ur ett sociokulturellt perspektiv är integration något att föredra. Att dela med sig av sina kunskaper till andra kan skapa såväl tolerans som social utveckling och en bättre självkänsla. LÄS MER

  3. 3. En fallstudie av två fritidspedagogiska verksamheter. Hur påverkas den fritidspedagogiska verksamheten av lokalernas utformning?

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Markus Dahlgren; [2006]
    Nyckelord :Fritidspedagogiska verksamhetsmodeller; fysisk miljö; lokalintegrering; skolbyggnader;

    Sammanfattning : En fallstudie av två fritidspedagogiska verksamheter. Hur påverkas den fritidspedagogiska verksamheten av lokalernas utformning? ... LÄS MER

  4. 4. ”Ska vi leka?” - Om sociala möten och relationer mellan särskolebarn och grundskolebarn

    Kandidat-uppsats, Enheten för lärarutbildning

    Författare :Åsa Larsson; Irene Persson; [2004]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna uppsats fokuserar på huruvida sociala möten och relationer finns mellan särskolebarn och grundskolebarn, och hur de i så fall fungerar. För att få en förståelse för detta har vi gjort litteraturstudier och genomfört intervjuer med personal i de båda skolformerna på tre olika skolor. LÄS MER