Avancerad sökning

Hittade 2 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Från genus, via blått, till miljö : Den bild- och innehållsmässiga utvecklingen av disk- och tvättmaskinreklam 1981-2009

    Magister-uppsats, Kultur, samhälle, mediegestaltning

    Författare :Martin Vallner; [2010]
    Nyckelord :Miljö; Genus; Ekologisk; Modernisering; Reklam; Tvättmaskiner; Diskmaskiner; Miljödiskurs; Hermansson; Barthes; Sturken; Cartwright; Visuell; Semiotik; Bild; Blått; Vitt; Visual;

    Sammanfattning : I den här uppsatsen ville jag, med hjälp av olika reklambilder för disk- och tvättmaskiner, visa att ”miljö” sedan början på 2000-talet alltmer blev en resurs i kommersiell varureklam.Hur naturen och miljön används som ett försäljningsargument idag påverkas av en miljödiskurs som sedan sena 80-talet har fortsatt att utvecklas fram till nu, 2009. LÄS MER

  2. 2. Naturvetenskapens sanningsanspråk : En kritik av den linjära spridningmodellen i genusdebatten

    Kandidat-uppsats, Kultur, samhälle, mediegestaltning

    Författare :Martin Vallner; [2009]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : När boken ”Könet sitter i hjärnan” publicerades 2007 skapade bokens författare, tillika läkaren, Annica Dahlström stor kontrovers eftersom hon menade att typiskt manliga och kvinnliga beteenden skapas i hjärnan och att män och kvinnor redan från födseln är olika varandra. Det stora diskussionsämnet var dock inte uteslutande hennes påstående om hur hjärnan formar könen, utan hennes åsikter om hur man bör förvalta denna nya kunskap. LÄS MER