Sökning: "Thomas Mannen"
Hittade 4 uppsatser innehållade orden Thomas Mannen.
1. ”Män har heder kvinnor har skam” - Om kriminalisering som åtgärd för att förebygga hedersrelaterat våld
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakultetenSammanfattning : Honor-based violence is not a foreign phenomenon in Sweden. Still, there are significant difficulties in understanding it. This is partly due to the lack of a recognized definition and to conflicting opinions regarding how the violence can be explained. LÄS MER
2. Den nye mannen i svensk politik. : Bilden av Fredrik Reinfeldt, Thomas Bodström & Jimmie Åkesson i Dagens Nyheter
Kandidat-uppsats, Akademin för hållbar samhälls- och teknikutvecklingSammanfattning : I denna uppsats undersöks konstruktionen av ett förmodat nytt maskulinitetsideal kallet ”den nye mannen” i svensk medias rapportering av politiker. Uppsatsen har utgått ifrån teorier om genus och maskulinitetsteorier från bland annat R.W. Connell, Michael S. LÄS MER
3. "Bad boys" - företeelsen i fyra amerikanska och engelska romaner
Magister-uppsats, Sektionen för hälsa och samhälleSammanfattning : Romanerna som ligger till grund för uppsatsens analys är Thomas Bailey Aldrich The story of a bad boy, Mark Twains Tom Sawyers och Huckleberry Finn samt Richmal Cromptons Just William. Syftet med uppsatsen är att undersöka de litterära gestalter som tar sig skepnad i företeelsen "bad boys" och de frågor som ställs i uppsatsen är: Hur och varför uppkom företeelsen "bad boys"? Hur växte genren "bad boys" fram? Vad karaktäriserar "bad boys" företeelsen? Uppsatsens narratologiska utgångspunkter bygger bland annat på Mieke Bals teori om fabelns och de textanalytiska begrepp som Maria Nikolajeva redogör för: tid och plats, författarens och läsarens föreställning av författaren, samtid och tidsperspektiv. LÄS MER
4. Kulturell mångfald i den svenska skolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : AbstractDenna uppsats handlar om hur kulturarv och kulturell mångfald uppfattas bland några pedagoger på tre svenska skolor som är mångkulturella arenor. Vår undersökning ingår i forskningsfältet Mångfald i förskola och skola. LÄS MER