Sökning: "face-threatening act"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden face-threatening act.

  1. 1. La politesse et le ménagement de la face dans L’école des femmes de Jean Baptiste Poquelin Molière

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

    Författare :Ephraïm Niemomuaka; [2022-09-29]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Résumé Mémoire : 15 crédits ETCS Programme et cours : Langue et communication interculturelle Niveau : Niveau avancé Semestre/année : Semestre du printemps 2022 Directeur/rice : Andreas Romeborn et Linnéa Koré Examinateur : Mots-clés : Titre : Politesse, face, Brown & Levinson (1987), L’école des femmes Liste d’abréviations : - B&L: Brown & Levinson - FTA (face threatening act) & FFA (face flattering act) L’objectif de ce mémoire est d’expliquer les manifestations linguistiques de la politesse dans L’école des femmes de Jean Baptiste Poquelin Molière (1662) qui est une œuvre qui nous semble être liée à plusieurs facteurs sociolinguistiques, entre-autres le fait que la politesse fait partie de notre quotidien et reste un sujet d’actualité indépendamment de l’époque à laquelle on se trouve. Il s’agit de mettre en lumière la politesse telle qu’elle se manifeste dans quelques scènes de l’œuvre de Molière (1662). LÄS MER

  2. 2. Ansiktshot i klassrummet : En mikrostudie av skarpa ansiktshot under lektionstid

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Svenska språket och genusvetenskap

    Författare :Fanny Almén; [2022]
    Nyckelord :classroom management; conversation analysis; face; face-threatening acts; institutional conversations; politeness theory; ansikte; ansiktshot; artighetsteori; institutionella samtal; klassrumsordning; samtalsanalys;

    Sammanfattning : This essay aim to examine face-threatening acts (FTA) during two lessons with a group of students in class 9 in Sweden. The purpose of the study is to identify and analyze sharp face-threatening acts, how they emerge in the classroom and whatkind of strategies the teacher uses to maintain classroom management. LÄS MER

  3. 3. Establishing and preserving social relations in classroom discourse : A study of a teacher’s redress to FTAs that enhance and maintain teacher-student rapport

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Engelska institutionen

    Författare :Julia Rudolfsson; [2020]
    Nyckelord :Rapport; FTAs; Speech Acts; Politeness Strategies; face; classroom discourse;

    Sammanfattning : This study examines how a Swedish upper secondary school EFL teacher avoids performing Face Threatening Acts (FTAs) in instances of reprimanding and giving oral feedback to students. The results and discussion show that the teacher evades potential FTAs caused by statements and demands by using indirectness in the form of questions and requests. LÄS MER

  4. 4. Being polite : An experimental study of request strategies in Swedish EFL classes

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Christopher Ekelund; [2019]
    Nyckelord :Pragmatics; Politeness theory; Face threatening acts; Swedish upper-secondary school; Requests;

    Sammanfattning : In a world which continuously becomes more globalised, the need to adapt one's language depending on context becomes increasingly important. This is acknowledged in the Swedish syllabus for the upper-secondary school, which emphasises communicative competence and the need to adapt to situation and hearer. LÄS MER

  5. 5. Logopeders samtal med närstående till en person med afasi : En samtalsanalys

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för klinisk och experimentell medicin; Linköpings universitet/Medicinska fakulteten

    Författare :Lisa Jansson; Emelie Höglund; [2015]
    Nyckelord :Institutional interactions; Face Threatening Acts FTA ; Conversation Analysis CA ; mitigation strategies; candidate understandings; Institutionella samtal; Face Threatening Act FTA ; Conversation Analysis CA ; avdramatiserande strategier; candidate understandings;

    Sammanfattning : I institutionella samtal såsom närståendesamtal mellan en logoped, en närstående till en person med afasi och personen med afasi råder en asymmetri gällande maktförhållandet. Asymmetrin som uppstår i det institutionella samtalet kan innebära att samtalsdeltagaren med minst makt upplever ansiktshot. LÄS MER