Sökning: "fritidstexter"

Hittade 3 uppsatser innehållade ordet fritidstexter.

  1. 1. Och så levde de kritiska i alla sina dagar : En litteraturstudie om hur critical literacy kan utvecklas genom elevnära texter i årskurs 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Elina Malmqvist; Elina Pålsson; [2017]
    Nyckelord :student texts; teacher approach; popular culture texts; critical literacy; elevnära texter; lärarens förhållningssätt; fritidstexter; populärkulturella texter;

    Sammanfattning : Elever möter texter utanför skolan som kan ha en inverkan på deras identitet. Används inte elevnära texter i skolan blir de ofta obearbetade och elever får inte syn på de normer och föreställningar som synliggörs i texterna. LÄS MER

  2. 2. Läsmotstånd och läsupplevelser : en intervjustudie med högstadieelever

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Anna Nitsch; [2014]
    Nyckelord :boksamtal; fiktiva texter; fritidstexter; svenska med didaktisk inriktning; icke- läsare; litteraturundervisning; läsmotstånd; läsning; läsupplevelser; reflekterande samtal; uppfattningar om läsning;

    Sammanfattning : Uppsatsens övergripande syfte är att undersöka föreställningar och uppfattningar hos elever som uttrycker ett starkt motstånd mot skönlitterär läsning i skolan. Med utgångspunkt i elevernas upplevelser av fiktionsläsning är uppsatsens ambition också att reflektera över lärarens roll, hur lärare kan arbeta tillsammans med eleverna och vad lärare kan lära sig av dem. LÄS MER

  3. 3. Kan man läsa Call of Duty 5? - om det vidgade textebegreppet och elevers fritidstexter i svenskundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Emma Sandsborg; [2009]
    Nyckelord :det vidgade textbegreppet; fritidstext; populärkultur;

    Sammanfattning : Syftet med min undersökning är att ge en bild av hur lärare kan förhålla sig till det vidgade textbegreppet och hur lärare och elever kan förhålla sig till elevers fritidstexter. Det empiriska materialet är insamlat med hjälp av kvalitativa intervjuer. LÄS MER