Sökning: "hur mår dagens barn"
Visar resultat 11 - 15 av 18 uppsatser innehållade orden hur mår dagens barn.
11. Mobbning i skolan : Elevers hälsa och de olika mobbningsstrategierna
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPISammanfattning : Bakgrund: I dagens skola finns det elever som tyvärr blir trakasserade av andra elever. Mobbning är ett problem som existerar i dagens skola som behöver lyftas fram samt där alla inom skolverksamheten blir medvetna om vad mobbning kan orsaka för negativa effekter. LÄS MER
12. ”Det handlar ju om vad jag tror att andra tänker om mig” : professionellas syn på hur barns livssituation kan se ut vid en förälders fängelsevistelse
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för individ och samhälleSammanfattning : BAKGRUND: En dold kategori av barn i dagens samhälle är de barn vars föräldrar avtjänar straff på anstalter. Dessa barn mår ofta mycket dåligt då de tar på sig skulden för att föräldern är frånvarande (Barnombudsmannen, 2004). Som pedagog i skola och förskola kommer vi förmodligen att träffa något av dessa barn. LÄS MER
13. Kostvanor hos barn och unga i grundskolans senare del
Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)Sammanfattning : I dagens samhälle är kostfrågor ett aktuellt ämne. Då hälsofrämjandet börjar redan i låg ålder är det viktigt att redan från början försöka påverka barn och ungas kostvanor. I arbetet gjordes en undersökning hos barn och unga i grundskolans senare del för att kartlägga deras kostvanor. LÄS MER
14. ETT LIV I RÖRELSE
Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)Sammanfattning : Vår vardag är präglad av skönhetsideal och kroppsfixering och vi bryr oss mer om hur vi ser ut utåt än hur vi mår inåt. Genom fysisk aktivitet kan man åstadkomma en harmoni som får en att må bra med sig själv, vare sig det är att se bra ut eller må bra med sig själv. LÄS MER
15. Skolan för teoretisk? : Teori och praktik ur elev- och lärarperspektiv
Kandidat-uppsats, Lärarhögskolan i StockholmSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka ett litet antal låg- och mellanstadielärares samt elevers tankar kring frågan ”Är skolan för teoretisk”? Arbetet baseras på fallstudier som består av intervjuer. Inför studien har jag fördjupat mig i Säljös, Dysthes, Jönssons och Åbergs teorier gällande ämnesföreningssamarbete genom arbetslag, utveckling och lärande. LÄS MER