Avancerad sökning

Hittade 3 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. INTERAKTIONEN MELLAN INRE MOTIVERANDE INFORMATIONSVINST OCH YTTRE MOTIVATION I EN VISUELL SÖKUPPGIFT

    Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Hanna Selin; Elin West; [2018]
    Nyckelord :långtråkighet; nyfikenhet; inre motivation; yttre motivation; informationsvinst;

    Sammanfattning : Det är vanligt att det uppstår en konflikt mellan handlingar som tillfredsställer nyfikenhet och handlingar som tillför någonting annat. Ett exempel är att välja en omväg för att få se någonting nytt, jämfört med den väg som effektivast leder till destinationen. LÄS MER

  2. 2. Expected information gain predicts curiosity

    Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Gustaf Ådén Wadenholt; [2015]
    Nyckelord :Curiosity; information theory; information gain; prior knowledge; nyfikenhet; informationsteori; förväntad information; prior; förkunskap;

    Sammanfattning : Curiosity has been defined as an intrinsic motivation for performing actions that result in a gain of knowledge (Berlyne, 1966; Loewenstein, 1994). As positive effects of curiosity on memorization of new knowledge were found by Kang et al., 2009, exploring the mechanisms behind curiosity can have great practical applications. LÄS MER

  3. 3. Does prior knowledge affect a rise or decline in curiosity? : A study on curiosity from an information theoretic perspective

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Tim Lind; [2015]
    Nyckelord :prior knowledge; curiosity; time series data;

    Sammanfattning : To study whether the curiosity can decline or not for a certain task could help us understand how to keep students both interested and engaged in all the different subjects that the education system has to offer. This study aimed to first find a way to measure curiosity, to then see if it changes over time, and if it shows to be different between low performing people and high performing people. LÄS MER