Sökning: "inköpsvanor"

Visar resultat 6 - 10 av 14 uppsatser innehållade ordet inköpsvanor.

  1. 6. Näthandel eller fysisk butik? : En studie av studenters inköpsvanor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

    Författare :Oskar Olausson; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att undersöka vilka faktorer som påverkar studenters val mellan att handla online eller i fysisk butik. I syftet ingick också att mer specifikt undersöka om studenters miljösyn påverkar detta val, samt om det finns några skillnader i köpbeteende mellan tre olika produktsegment (kläder/skor, hemelektronik, samt böcker och media). LÄS MER

  2. 7. Ekologiska konsumtionsvanor : En studie på ett urval av svenskar och deras konsumtionsvanor gällande ekologiska livsmedel

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Robin Lenz; [2016]
    Nyckelord :Ekologisk; Livsmedel; Konsumtion; Socioekonomisk status;

    Sammanfattning : Tidigare forskning har visat på att priset på livsmedel påverkar konsumtionen och att flera individuella faktorer så som ålder, kön, utbildning och inkomst både påverkar kvalitén på ens kostvanor och hur mycket ekologiska livsmedel man äter. Utifrån denna bakgrund togs syftet till denna studie fram: “Att undersöka ett urval av svenskars inköpsvanor med avseende på ekologisk mat och dryck samt vilka faktorer som ligger bakom att välja bort inköp av ekologiska produkter” och följande frågeställningar skulle besvaras: 1 - Hur ofta köper svenskar ekologiska livsmedel? 2 - Vilka faktorer kan ligga bakom att man väljer bort ekologiska livsmedel? Metod: En enkätstudie genomfördes och totalt deltog 105 personer i undersökningen. LÄS MER

  3. 8. Segmentera mera? : En studie kring komplexiteten med segmentering av denekologiska livsmedelsmarknaden.

    Magister-uppsats, Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Josefine Wernerby; Caroline Wallin; [2015]
    Nyckelord :Organic consumtion; segmentation; Ekologisk konsumtion; segmentering;

    Sammanfattning : Den 29 januari 2015 presenterade den oberoende aktören och marknadsbevakaren Ekowebför sjunde året i rad sin marknadsrapport över Sveriges ekologiska livsmedelsförsäljning. Detsom presenterades i årets rapport var en rekordsiffra som visade att den ekologiskalivsmedelsförsäljningen i Sverige ökade under 2014 med hela 38 procent. LÄS MER

  4. 9. Hållbar stadsutglesning. Om människors inköpsresor och färdmedelsval före och efter etableringen av Allum köpcentra

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / Institutionen för ekonomi och samhälle

    Författare :Joachim Lindström; Martin Oresjö; [2013-06-26]
    Nyckelord :STADSUTGLESNING; HÅLLBARHET; STADSUTVECKLING; PARTILLE; INKÖPSRESOR; SEMIURBAN; URBAN SPRAWL; SUSTAINABILITY; URBAN DEVELOPMENT; PARTILLE; SHOPPING TRIPS; SEMI-URBAN;

    Sammanfattning : Externa köpcentra i kontexten urban sprawl har, enligt en stor del av den tidigare forskningen, haft en negativ klang när det kommer till stadsplanering och ett hållbart samhälle. På senare år har en del av forskningen kring denna problematik bytt kurs mot att det kan tänkas finnas positiva möjligheter och inslag i rådande utveckling, givet att det följer vissa mönster. LÄS MER

  5. 10. Låga priser eller handla miljömedvetet? En fallstudie om företagspolicy och inköpsvanor i Willys butiker

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / Institutionen för ekonomi och samhälle

    Författare :Josefina Orlenius; [2013-03-26]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna undersökning syftar till att studera Willys kunders syn på miljöansvar genom att beskriva och analysera hur dessa förhåller sig som konsumenter och relatera detta till företagets intentioner och principer. Svaren har analyserats för att besvara studiens frågeställningar som berör miljömedvetenhet, handlingsmönster och kulturgeografiska aspekter. LÄS MER