Sökning: "kvalitativ undersökning teknik"

Visar resultat 1 - 5 av 492 uppsatser innehållade orden kvalitativ undersökning teknik.

  1. 1. Konsekvenser av förändringar i det svenska skolväsendet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Gustav Rasmusson; Rasmus Blixt Jörgensen; [2024]
    Nyckelord :Profilskolor; Skoldiscipliner; Privatskolor; Fristående skolor; Gemensamma nämnare privatskolor; Skolval gymnasie; Ämnesinriktning; Pedagogiska metoder i gymnasieskolan; Elevprestationer gymnasium; Betygsskillnader gymnasium; Social dynamik gymnasieskolor; Utbildningsförberedelser gymnasium; Specialiserade gymnasieprogram; Gymnasieutbildningens effekter; Gymnasieelevers välbefinnande; Skolverket gymnasieskolor; Gymnasieutbildningens framtidstrender;

    Sammanfattning : För de flesta elever utgör gymnasieskolan det sista steget före universitetsstudier, och inom vissa program får eleverna till och med en försmak av högre utbildning. Gymnasiet sammanfaller med en period i ungdomen som kan vara emotionellt utmanande, vilket gör det angeläget att erbjuda eleverna en klar, tydlig och rättvis vägledning så långt det är möjligt. LÄS MER

  2. 2. MED KUNSKAPEN I HÄNDERNA : En intervjustudie om digitala och analoga arbetssätt i samverkan inom bild på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Therése Granholm; [2024]
    Nyckelord :Bild; digitalisering; digitala arbetssätt; digital teknik; gymnasieskolan;

    Sammanfattning : Digitaliseringen har varit en del av bildundervisningen inom grund- och gymnasieskolan sedan läroplanerna reviderades 2011. Den digitala tekniken är under ständig utveckling och har inneburit ett stort ansvar för lärare vad gäller undervisning och fortbildning. LÄS MER

  3. 3. Förskollärares användning av digitala teknologier i förskolan : En kvalitativ undersökning om vad som påverka förskollärarens val av tekniker i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Johanna Nyman; Wipawee Jaiyawung; [2024]
    Nyckelord :Digital technologies; digitization; preschool teachers; technology; TPACK-framework; Digitala teknologier; digitalisering; förskollärare; teknik; TPACK- ramverk;

    Sammanfattning : Detta examensarbete handlar om svenska förskollärares användning av digitala teknologier på förskolan. Fokus på denna studie ligger på att få en förståelse i vad som påverkar förskollärarnas användning av digitala teknologier och om det kan kopplas till deras ålder och examensår. LÄS MER

  4. 4. Cirkulär Ekonomi- Nyckeln till en bättre framtid : En kvalitativ multi fallstudie om hur institutionella faktorer påverkar implementering av cirkulära affärsmodeller

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Amanda Melhag; Stina Östgren; [2024]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Nyckelord:                                  Cirkulär ekonomi, Cirkulära affärsmodeller, Institutionella faktorer, Cirkulära strategier   Forskningsfrågor: Hur påverkas detaljhandelsföretag av institutionella faktorer vid implementering av cirkulära affärsmodeller?   Vad för strategier använder detaljhandelsföretag för att framgångsrikt implementera cirkulära affärsmodeller?   Syfte: Syftet med studien är att utforska hur institutionella faktorer påverkar implementeringen av cirkulära affärsmodeller och vad för cirkulära strategier som detaljhandelsföretag använder. Detta för att få förståelse för dess samband och bakomliggande faktorer som driver företag till cirkulär omställning. LÄS MER

  5. 5. Estetiska läroprocesser och användningen av AKK i förskolan : En undersökning av dess inverkan på barns kommunikation och lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Cornelia Sandberg Sundqvist; [2024]
    Nyckelord :Alternativ kompletterande kommunikation; AKK; estetiska lärprocesser; barns språkutveckling; de 100 språken;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att undersöka förskollärares uppfattningar och beskrivningar av alternativ kompletterande kommunikation (AKK) och deras uppfattningar på att appliceras AKK i estetiska lärprocesser. Studien har genomförts med hjälp av en kvalitativ forskningsmetod, där tre legitimerade förskollärare har valts ut genom ett bekvämlighetsurval, kriteriestyrt urval och har intervjuats med hjälp av en intervjuguide. LÄS MER