Sökning: "lärares muntlig framställning"
Visar resultat 16 - 20 av 28 uppsatser innehållade orden lärares muntlig framställning.
16. Är tala silver eller guld? : En studie om lärares sätt att arbeta med och betygsätta muntlig framställning i skolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudierSammanfattning : The purpose of this paper is to investigate how teachers in the 7-9 class in Sweden in the subject Swedish work with, and grade, oral presentation. Sex teachers has participated in interviews to examine this. They have been asked several questions which seeks to answer how they interpret the curriculum texts on oral presentation. LÄS MER
17. Samma skola, sex olika uppfattningar : En kvalitativ studie om retorikens plats i svenskämnet
M1-uppsats, Institutionen för kultur och lärandeSammanfattning : The purpose of this study is to examine the teachings of rhetoric’s in schools, more specifically within the Swedish subject; furthermore it examines how Swedish teachers work with rhetoric in the Swedish subject on a practical basis. The study also highlights teachers' approaches to the curriculum for high school. LÄS MER
18. Att närma sig Afrika – hur man kan skapa en nyanserad bild i klassrummet
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : SammanfattningBilden som ges av Afrika i skolan och i media är inte så mångsidig som den kunde vara. Syftet med denna uppsatsär att visa att man genom ämnesöverskridande projektarbete på ett samhällvetenskapligt program kan ge ennyanserad och rättvis bild av Afrika. LÄS MER
19. Retorik i skolan. En studie av fem svensklärares inställning till retorikämnet och retorik i den nya läroplanen, Lgr11
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Syftet med vår uppsats var att söka kunskap om lärares inställning till retorik och hur de arbetar med ämnet iskolan. Vi ville dessutom ta reda på hur de förhåller sig till målen i den nya läroplanen, Lgr11, när det gällerretorik. LÄS MER
20. Det är lärarna som bestämmer hur viktigt det är, inte jag! : En kvalitativ undersökning om lärares och elevers upplevelser av momentet tala i undervisningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för nordiska språkSammanfattning : Uppsatsen är en kvalitativ studie som har till syfte att lyfta fram lärares och elevers uppfattningar om och erfarenheter av muntlig framställning i undervisningen. Vilken plats upplever lärare och elever att momentet tala har i undervisningen? Hur och när får elever respons? Hur förbereds och genomförs det nationella provets muntliga del i svenska och hur upplever eleverna delprovet? Uppsatsen är baserad på sex intervjuer. LÄS MER