Sökning: "lärares muntlig framställning"
Visar resultat 21 - 25 av 28 uppsatser innehållade orden lärares muntlig framställning.
21. Tala för framtiden : Fem grundskollärares syn på muntlig framställning i klassrummet
M1-uppsats, Akademin för utbildning och ekonomiSammanfattning : Syftet med detta examensarbete var att undersöka några lärares syn på arbetet med elevers muntliga framställning, eftersom jag saknar studier som undersöker de tidiga årskursernas muntliga arbete. Den empiriska delen bygger på semistrukturerade intervjuer med fem lärare verksamma i årskurs 1-3. LÄS MER
22. Att tala eller att tala väl? : En studie om hur man i grundskolan undervisar i muntlig redovisning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPISammanfattning : Detta arbete görs inom lärarutbildningens examenskurs med syftet att genomföra en fördjupad ämnesundersökning. I vårt fall vill vi få kunskap hur några pedagoger i grundskolan undervisar inom svenskämnet för att elevers förmåga att redovisa muntligt ska utvecklas. LÄS MER
23. Elev- och lärarperspektiv på muntlig produktion i Engelska A
C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Vi har valt att skriva ett arbete om muntlig produktion eftersom vi med dagens fokusering på kommunikation ispråkämnena finner det intressant hur det verkligen ser ut i språkklassrummen idag. Vi har valt att fokusera på hureleverna vill arbeta med muntlig produktion samt hur lärarna egentligen arbetar i klassrummen. LÄS MER
24. Talträning i gymnasieskolan : en studie av några lärares undervisning i retorik och muntlig framställning
Kandidat-uppsats, Institutionen för humanioraSammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på om det bedrivs någon medveten träning i muntlig framställning i ämnet svenska på gymnasiet. Vilken attityd och inställning har lärarna till muntlig framställning och retorik och i vilken omfattning ingår det i de olika kurserna? Vidare studeras i vilken mån lärarna upplever att eleverna behöver stöd och hjälp i sin utveckling till offentliga talare. LÄS MER
25. Att tala är guld, om du Vågar och Kan om lärares arbete med muntlig produktion i undervisningen
C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : SyfteSyftet med vår uppsats är att undersöka hur lärare hanterar elevers muntliga framställning, hurden rådande situationen hanteras av lärare i skolan samt hur lärare hanterar elever medtalängslan såväl som väldigt talföra elever.MetodVi har tagit utgångspunkt i de nationella proven i svenska och engelska där muntligframställning är ett obligatoriskt delprov, samt Lpf 94 som säger att alla lärare ska stärkaelevernas självförtroende, vilja och förmåga att lära och organisera arbetet så att eleven fårstöd i sin språk- och kommunikationsutveckling. LÄS MER