Sökning: "muntlig produktion"

Visar resultat 1 - 5 av 34 uppsatser innehållade orden muntlig produktion.

  1. 1. Språkliga utmaningar för arabisktalande andraspråksinlärare efter 8–9 års Sverigevistelse och eventuella faktorer bakom det.

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Seham Kouria; [2023]
    Nyckelord :Nyckelord: Processbarhetsteori; interimspråket; andraspråksutveckling; målspråket; faktorer; arabiska och svenska.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilka grammatiska strukturer som fortfarande våller problem för vuxna arabisktalande andraspråksinlärare efter 8-9 års vistelse i Sverige. Denna kvalitativa studie tillämpar processbarhetsteorin för att analysera muntlig produktion utifrån en bildserie. LÄS MER

  2. 2. Elevers vilja att kommunicera på engelska : En studie om elevers vilja att kommunicera och lärares arbete för att motverka talängslan i årskurs 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Malin Liljeström; Jessica Edlund; [2023]
    Nyckelord :Foreign language anxiety FLA ; English; willingness to communicate WTC ; motivation; primary school; young learners; Talängslan; engelska; viljan att kommunicera; motivation; grundskolan; yngre elever;

    Sammanfattning : Det engelska språket har genom åren börjat undervisas i allt yngre åldrar i Sverige där muntlig produktion utgör en stor del av undervisningen. För många elever är detta kul och spännande men för vissa elever uppstår talängslan. Talängslan avser att känna oro och obehag inför att tala. LÄS MER

  3. 3. Att stötta och bedöma elever med talängslan : Lärares, speciallärares och specialpedagogers perspektiv och metodik kring bedömning av elever med talängslan i engelska på högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Ida Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Talängslan; glossofobi; muntlig redovisning; bedömning; muntlig produktion; språkinlärning;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att, med utgång i lärarkognition, undersöka hur lärare och specialpedagoger ser på fenomenet talängslan vad det berör engelska på högstadiet. Forskare ser att talängslan stör andraspråksinlärning och elevers prestation. LÄS MER

  4. 4. Morfologiskt processande i talad och skriven produktion : En explorativ studie om sambanden mellan morfologiska pauser, revideringar och fel i högstadieelevers muntliga och skriftliga produktioner

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Logopedi

    Författare :Dalia Al-Hayali; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Bakgrund Morfologisk kunskap har visats gynna läsutvecklingen vilket lett till ökat forskningsintresse för hur morfologisk träning och medvetandegörande kan främja läsförmågan, framförallt bland elever med läs- och skrivsvårigheter. Hur morfologisk kunskap ter sig i typisk språkproduktion och huruvida morfologiska skillnader finns beroende på om produktionen utgörs av tal eller skrift är däremot mindre beforskat. LÄS MER

  5. 5. Samtala eller bara tala? : – en analys av ett kommersiellt läromedel för engelskundervisning i årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Nicklas Andersson; Gustav Gutenberg; [2022]
    Nyckelord :Läromedel; kommunikativ språkförmåga; engelskundervisning; kommunikativa kompetenser; muntlig interaktion och produktion; läromedelsanalys; kursplan;

    Sammanfattning : The availability of teaching materials for grades 4–6 is today extensive and is characterized by many different actors who strive to sell their teaching materials. The current teaching materials used in different schools and in different classes affect both students' learning and the teachers' professional practice. LÄS MER